Mobilitat
Societat Mobilitat 10/10/2022

L’Estat promet 1.012 milions per a Rodalies l’any que ve, un 20% més

Les inversions reals executades continuen sent molt baixes també aquest 2022

3 min
Un tren de Rodalies circulant a prop de Barcelona, en una imatge recent.

BarcelonaUn terç dels diners que el ministeri de Transports té previst gastar a Catalunya l'any que ve es destinaran a "millorar Rodalies". "És on concentrem més esforços", ha promès la ministra del ram, Raquel Sánchez, que aquest migdia ha presentat els comptes a la Delegació del govern espanyol a Barcelona. En total, el ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, que també inclou la cartera d'Habitatge, té previst destinar 2.980 milions d'euros durant el 2023 a Catalunya entre inversions directes i transferències: d'aquests, 1.012 milions aniran a parar a Rodalies.

Sánchez ha insistit que són els pressupostos "més ambiciosos dels últims tretze anys" i que (després d'anys de no fer-ho) "compleixen l'Estatut": "Suposen el 19,4% del total regionalitzable, que és una xifra que està per sobre de l'aportació que fa Catalunya al PIB espanyol", ha especificat. "A les persones que utilitzen el tren diàriament els vull dir que treballem no només per la gratuïtat, sinó també per la millora a través de les inversions, i que el ferrocarril és la nostra principal aposta". Segons els comptes del govern espanyol, la inversió a Rodalies és un 300% més gran que amb l'anterior govern del PP.

El pressupost en transports a Catalunya
Pressupost del ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana a Catalunya per al 2023 en milions d’euros i variació respecte al 2018

1.994 M€

+5,8%

Despesa total

2.980 M€

Primera província per inversió, 3 de cada 4 € es destinen al tren

Culminades les fases més intenses de les grans obres

504 M€

Inversió no

regionalitzable

Renovació integral de la línia Maçanet-Portbou

Millora de les carreteres

262 M€

-10,5%

140 M€

+9%

81 M€

+9,8%

Barcelona

Tarragona

Girona

Lleida

*

1.994 M€

+5,8%

Primera província per inversió, 3 de cada 4 € es destinen al tren

Culminades les fases més intenses de les grans obres

262 M€

-10,5%

Barcelona

Tarragona

Renovació integral de la línia Maçanet-Portbou

Millora de les carreteres

140 M€

+9%

81 M€

+9,8%

Girona

Lleida

504 M€

Inversió no

regionalitzable

Despesa total

2.980 M€

*

1.994 M€

+5,8%

Primera província per inversió, 3 de cada 4 € es destinen al tren

Culminades les fases més intenses de les grans obres

262 M€

-10,5%

Barcelona

Tarragona

Renovació integral de la línia Maçanet-Portbou

Millora de les carreteres

140 M€

+9%

81 M€

+9,8%

Girona

Lleida

504 M€

Inversió no

regionalitzable

Despesa total

2.980 M€

*

D'aquests 1.012 milions, la gran majoria són per a actuacions del gestor públic d'infraestructures Adif, com ara les obres que ja estan en marxa a Catalunya (amb els treballs a la Sagrera, els soterraments de Montcada i Sant Feliu o el corredor del mediterrani). A més, Renfe destinarà 62 milions a renovar estacions i trens, i 90 milions més a actuacions de millora, nou material i per garantir l'accessibilitat.

La ministra no ha volgut comentar, però, les dades d'execució real d'aquestes inversions promeses. És a dir, quina part dels diners es quedaran en anunci i quina part s'acabarà traduint en inversió efectiva. Sánchez ha insistit que Catalunya és el territori de l'Estat on s'han executat més inversions en infraestructures durant la primera meitat de l'any i que en termes absoluts se n'han fet un 40% més del que es va aconseguir dur a terme durant la primera meitat de l'any passat. Aquest augment inclou, això sí, els 1.000 milions d'euros d'indemnització que s'han pagat per a la fi de la concessió de l'AP-7, tot i que la ministra ha assegurat que "sense tenir en compte aquesta partida Catalunya també seguiria sent la comunitat amb més inversió executada".

Sense donar-ne cap xifra concreta més enllà d'aquests percentatges d'inversió executada –la ministra ha dit que el detall es publicarà "d'aquí a uns dies"–, la veritat és que Catalunya parteix d'uns nivells d'execució d'inversió molt baixos. Si es pren de referència el primer semestre del 2021, Catalunya només va rebre el 13,3% de la inversió territorialitzada que preveien els pressupostos de l'Estat: 275 milions en total. Per tant, un augment del 40% sobre aquesta xifra, com assegura Sánchez, continuarà donant com a resultat un pressupost executat insuficient. "Soc conscient de la polèmica que genera aquest tema, fem bons pressupostos, però potser no els executem del tot i treballem per revertir-ho. [...] Tot el que sigui una execució per sota del 100%, òbviament, no ens pot deixar contents", ha conclòs.

327 milions per a habitatge

Si es destrien les xifres per territoris, dels gairebé 3.000 milions que el ministeri mobilitzarà a Catalunya, les comarques de Barcelona són les que més recursos rebran: 1.994 milions (un 5,8% més) que es destinaran sobretot a la millora anunciada sobre la xarxa de Rodalies; Tarragona en rebrà 262 milions (un 10% menys); Girona 140 milions (un 9% més), i Lleida 81 milions (un 9,8% més).

Pel que fa a la cartera d'Habitatge, que depèn del mateix ministeri, l'Estat ha previst una inversió de 327 milions d'euros a Catalunya. "Multipliquem per vuit la dotació que feia l'anterior govern en habitatge", ha subratllat la ministra. Sánchez també ha aprofitat l'avinentesa per fer una crida a la resta de partits per demanar suport per a la futura llei de l'habitatge estatal que, de fet, fa mesos que s'elabora.

Per a carreteres, ports i aeroports a Catalunya, l'Estat preveu destinar-hi uns 500 milions, dels quals 257 seran per a la xarxa viària.

stats