Mobilitat

La bicicleta ja no sedueix nous usuaris a Barcelona

El RACC constata una reducció d'ús del 6% en un any i aposta per deixar d'ampliar la xarxa actual de carrils bici

Ciclistes pel centre de Barcelona, en una imatge d'arxiu.
T.R.
15/07/2025
3 min

BarcelonaLa bicicleta ja no sedueix nous usuaris. Segons un estudi del RACC fet públic aquest dimarts, el nombre de ciclistes a Barcelona i els seus accessos a l'àrea metropolitana ha disminuït un 6% en un any, la qual cosa suposa un "estancament" a l’expansió d’aquesta forma de mobilitat sostenible a la capital catalana, malgrat les mesures per incentivar-la. L'estudi conclou que tot i que la bicicleta ocupa un 16% de l’espai viari a Barcelona, només un 7% de la població el fa servir. El cas del carril bici de Via Augusta és especialment significatiu: el 21% de l’espai es destina a la bici, però només hi circula l’1,5% dels usuaris.

El baròmetre de la mobilitat ciclista a Barcelona es basa en més de 40.000 aforaments a catorze carrils bici representatius de la ciutat i els seus accessos en dies laborables i també en preguntes a 800 ciclistes, 3.000 controls de velocitat i dades d’accidentalitat.

Segons l'estudi del RACC, el 74% dels ciclistes tenen entre divuit i quaranta anys i el 87% provenen de modes de transport sostenibles, com el transport públic (64%) o la mobilitat a peu (18%). La bicicleta, doncs, continua sent poc atractiva per a conductors de cotxe o moto, ja que només un 4% dels ciclistes reporten haver utilitzat anteriorment aquests vehicles. El president del RACC, Josep Mateu, ha apuntat que hi ha una manca de "proporcionalitat" entre l’espai destinat a la bici i el seu ús real i ha defensat que seria més eficient invertir en carrils bus que no pas en nous carrils bici. "Aquesta mesura beneficiaria un percentatge més alt de ciutadans, ja que el transport públic és utilitzat per una gran part de la població i una millora d’aquests carrils tindria un impacte més ampli", ha afirmat.

Pel que fa a la seguretat viària, l'estudi planteja que el 61% dels ciclistes respecten els límits de velocitat, però aquest percentatge baixa fins al 25% en zones amb límit de 10 km/h. Un dels col·lectius menys complidors són els repartidors de menjar a domicili: un 56% admeten superar aquests límits. Davant d'aquesta resposta, el RACC defensa que s'ofereixi "formació viària gratuïta" a ciclistes particulars i professionals.

L’any 2024 es van registrar 659 accidents amb bicicletes a la ciutat, amb dues víctimes mortals i 678 ferits, tot i que la sinistralitat ha disminuït un 13,4% respecte a l’any anterior. El director de l'Àrea de Mobilitat del RACC, Christian Bardají, ha explicat que el 16% dels enquestats han reconegut que durant el 2025 han patit algun accident. A més, ha assenyalat que, tot i que l'índex d'accidentalitat greu és baix, els xocs amb altres conductors dels carrils bici implicats presenten una tendència a l’alça. En concret, el 42% dels sinistres s'han donat entre usuaris d’aquests espais.

Creix l'ús al carril cap a Santa Coloma

Malgrat les dificultats, el 54% dels ciclistes barcelonins consideren que amb la infraestructura actual n'hi ha prou. Tanmateix, el 13% declaren no poder fer tot el seu trajecte dins de la xarxa pedalable. El carril bici més usat és el de la Diagonal en sentit muntanya, amb 337 ciclistes per dia, i el que més ha crescut és el que connecta amb Santa Coloma de Gramenet, amb un augment del 37% d’usuaris.

Entre les recomanacions que incorpora el document, el RACC proposa millorar la continuïtat i la connectivitat dels carrils bici, mantenir la infraestructura en bon estat, redissenyar punts crítics on hi ha risc d’accidents, ampliar els aparcaments segurs –especialment en punts intermodals i comercials– i reforçar la seguretat contra els robatoris. També suggereix promoure l’educació viària amb campanyes escolars i urbanes i programes específics per a ciclistes i usuaris de vehicles de mobilitat personal (VMP).

stats