Accidents de trànsit
Societat Mobilitat 18/01/2023

La majoria de morts de trànsit tenen lloc en carreteres secundàries i prop de casa

Onze de les dotze morts des del començament de l'any s'han produït en trajectes habituals

2 min
L'estat en el que va quedar el cotxe després d'un xoc amb un camió a la L-310 a Tàrrega, en un dels últims accidents d'aquest 2023

BarcelonaEn els divuit dies que portem de l'any, dotze persones han mort a les carreteres catalanes. El Servei Català de Trànsit (SCT) assegura que encara és aviat per treure'n conclusions, però es mira amb preocupació la concentració d'accidents mortals en carreteres secundàries. Totes les víctimes menys una van perdre la vida prop de casa. "Ens preocupa molt la mobilitat interna", ha explicat el director de l'organisme, Ramon Lamiel, que aquest dimecres ha presentat el balanç de sinistralitat de l'any passat, amb 154 morts a les carreteres. De fet, malgrat que l'alliberament de peatges ha afavorit la reducció de l'accidentalitat i ha traspassat bona part dels accidents a les vies més ràpides del país –reduint-ne la gravetat–, el responsable del servei ha posat l'accent en la persistència d'accidents greus i mortals en els desplaçaments interns entre setmana.

Trànsit ha intensificat els controls aquest gener –ja se n'han fet 5.200–, però Lamiel avisa que més enllà de diversificar l'estratègia de prevenció a les diferents vies que concentren la mobilitat interna del país s'ha de revisar també si cal "intervenir-hi" amb obres per fer-les més segures. En aquest sentit, ha recordat que en vies on s'ha fet aquesta inversió, com ara la C-55 i la C-58, l'accidentalitat s'ha reduït "gairebé a zero". D'altra banda, i malgrat que la majoria d'accidents mortals de l'any encara s'estan investigant i cal determinar de qui ha estat la responsabilitat, el director de Trànsit també ha fet una crida a extremar la precaució en els desplaçaments de proximitat, tot i que es tracti d'un recorregut molt conegut pels conductors.

Si a les vies internes preocupa el repunt de mortalitat, a les grans artèries del país, com l'AP-7, la lupa es posa en els atropellaments. Aquesta via ha concentrat 10 dels 17 morts d'aquesta tipologia. Els responsables de Trànsit alerten que moltes de les víctimes han perdut la vida després d'aturar el vehicle al voral i sortir-ne perquè havien tingut algun tipus de topada menor o avaria. "Pensem que ens podem moure al voltant del vehicle i que tothom ens veurà, però en aquesta mena de vies els vehicles van a 120 km/h i no tenen possibilitat de maniobrar quan el trànsit és intens", advertia Lamiel.

Desarticulen una trama que manipulava tacògrafs

Aquest dilluns la divisió de Trànsit dels Mossos d'Esquadra, juntament amb la de la Guàrdia Civil, ha desarticulat una xarxa encapçalada per un empresari del transport que es dedicava a manipular sistemàticament els tacògrafs dels vehicles de la seva empresa perquè els conductors no haguessin de fer el descans reglamentari. Agents de trànsit dels Mossos van detectar el frau per primera vegada en un control a Girona, després de detectar un camioner que, a més de la seva targeta, havia utilitzat la d'altres conductors de la mateixa empresa per simular que s'havien intercanviat al volant i que, per tant, havien fet els descansos pertinents.

"Es tractava d'un sistema habitual que utilitzava l'empresa", ha explicat l'inspector Andreu González, cap de la divisió de Trànsit dels Mossos, que també ha subratllat la precarietat de les condicions laborals dels transportistes que hi treballaven. Els agents han escorcollat la seu de l'empresa –situada a La Línea de la Concepción– i el taller que tenien a València i n'ha detingut el propietari, els dos tècnics que manipulaven els tacògrafs i una dotzena de camioners.

stats