Mobilitat

Martorell lidera la cursa dels aparcaments dissuasoris a l'àrea metropolitana

La resta de 'park and ride' previstos a les estacions de Rodalies encara no s'han començat a construir

3 min
Estrucutra del nou aparcament dissuasori construït al costat de l'estació de Martorell Enllaç

BarcelonaLa primera pedra es va posar al març i els veïns estan sorpresos de com de ràpid s'ha aixecat aquest gran aparcament. El de Martorell és un dels aparcaments dissuasoris, els anomenats park and ride (aparca i puja-hi, en anglès), més grans que hi ha projectat dins el pla que el Govern va engegar el desembre passat i el que de moment avança més de pressa. Aquest gran edifici és situat al costat de l'estació de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) de Martorell Central i tindrà capacitat per a més de 300 vehicles, el triple dels que hi caben actualment.

A principis de l'any que ve, els veïns de l'àrea metropolitana que necessitin desplaçar-se a través d'aquest nus ferroviari ja podran acostar-se a l'estació, aparcar el cotxe i continuar amb tren per evitar el trànsit d'entrada a Barcelona en hora punta, per exemple. L'objectiu és facilitar la intermodalitat en aquest punt "estratègic", segons FGC, pel que fa a les comunicacions cap a Barcelona (plaça Espanya) i cap a Igualada, Olesa i Manresa, així com connectar amb les línies de Rodalies que enllacen Martorell amb Granollers i també Sant Vicenç de Calders amb Manresa. "És el millor exemple del model de mobilitat integrada que FGC està implementant. L'aparcament disposarà d'informació en temps real que es podrà consultar a l'app i a la web de FGC perquè els usuaris puguin saber la disponibilitat de places lliures i planificar millor els desplaçaments", explica el president de FGC, Toni Segarra.

El de Martorell és un dels aparcaments dissuasoris més grans que hi ha projectats i el que està més avançat, però no és l'únic. El pla que el Govern va acordar el desembre passat preveu construir-ne una quarantena més, amb més de 300 places cadascun. Alguns dels més importants seran, precisament, el de Martorell, però també els de les estacions de tren de Viladecans, Quatre Camins, Sant Quirze i Castellbisbal.

També n'hi haurà de més petits. En total, seran 14.677 places noves d'aparcament en 102 estacions de 81 municipis: 10 en parades d'autobusos, 28 en estacions de Ferrocarrils i 64 en estacions de Rodalies. Un cop estiguin acabats es passarà de les 12.780 places d'aparcament actuals a més de 26.000 a tota l'àrea metropolitana. L'objectiu del pla és reduir l'ús del cotxe i, de retruc, retallar fins a 23.700 tones anuals d'emissions de CO₂ a l'atmosfera. També es vol minimitzar la contaminació acústica i donar cabuda a les noves formes de transport com els patinets i les bicicletes: per això aquests nous aparcaments inclouran zones per guardar els vehicles de transport personal.

Interior del nou aparcament dissuasori de Martorell, situat al costat de l'estació de FGC de Martorell Central

Aquesta modalitat d'aparcament fa anys que s'estudia, però ara sembla que ha agafat velocitat de creuer a Catalunya. Els encarregats de fer aquests aparcaments són, segons consta al pla del Govern, Adif i FGC. L'Autoritat Metropolitana del Transport, a més, fa de coordinadora i serà l'encarregada de fixar-ne els preus. Des de Renfe informen que, ara mateix, encara no han pogut començar cap dels aparcaments que se situaran a les seves estacions. "Restem a l'espera de les indicacions de la Generalitat i d'ATM per desenvolupar el projecte que van anunciar per instal·lar 64 park and ride a les estacions de Rodalies", argumenta l'operadora, que afegeix: "Aquestes futures instal·lacions són importants per afavorir l'ús del transport públic. Són mesures complementàries a les obres que s'estan executant en el marc del pla de Rodalies, així com a la compra de 101 trens nous que Renfe ja ha realitzat".

Fonts de Territori matisen que el Govern no dicta quins són els aparcaments que cal fer i que la construcció i posada en marxa és més ràpida o més lenta depenent dels tràmits i les requalificacions que necessiten els terrenys.

Preus unificats, però no gratuïts

L'ATM encara no ha definit el preu que tindran aquests nous aparcaments. Però és clar que no seran gratuïts -si es mostra el bitllet de tren-, com passa ara amb alguns dels aparcaments de l'AMB (Àrea Metropolitana de Barcelona). Tot i això, ja el desembre passat, quan es va aprovar el pla, el director general de l'autoritat del transport, Pere Torres, va deixar clar que hi hauria "importants bonificacions" per als usuaris del transport públic per intentar, així, que els conductors que no l'utilitzen ocupessin les places per estalviar-se un aparcament. "No podem prohibir l'ús de l'aparcament en funció de si vas a fer una cosa o una altra", va dir Torres aleshores. "Per això, la solució per a nosaltres és que hi hagi unes tarifes, no necessàriament barates, i que el preu caigui en picat si es va amb transport públic", va aclarir.

Actualment, les més de 12.700 places d'aparcament intermodal existents tenen un model de preus mixt: algunes es paguen, unes altres són gratuïtes i unes altres només ho son durant 24 hores. L'objectiu del pla de Govern també és unificar-ne els preus per tenir un únic sistema a tot Catalunya.

stats