Mobilitat

Més viatges per a una quinzena de línies de busos interurbans desbordades

L'any passat es va assolir el màxim històric de passatgers a la xarxa amb 80 milions de viatges

Parada de bus interurbà que hi ha a Gran Via - Universitat.
4 min

BarcelonaEls autobusos de Catalunya no han tingut mai tanta demanda com ara. L'any passat es van superar els 80 milions de viatges a la xarxa interurbana catalana, situant-se en el seu màxim històric, i la tendència es manté aquest 2025, segons les previsions del departament de Territori. Per aquest motiu, des de fa un any el Govern té en marxa un pla de xoc per millorar el servei i crear noves línies en territoris fins ara mal comunicats i reforçar les línies desbordades per l'augment de passatgers dels últims anys. En el marc del pla, aquest setembre entraran en funcionament quatre línies noves d'autobusos interurbans i s'incrementarà la freqüència d'una quinzena de línies ja existents.

Es tracta de les primeres millores que preveu fer el Govern al llarg dels pròxims mesos, en què destinarà 17 milions d'euros per enfortir la xarxa fins a l'agost del 2026. La consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha explicat que en l'últim any han invertit 4 milions d'euros en "millorar la freqüència i la capacitat" dels autobusos interurbans i que en el pròxim any volen posar el focus en "dimensionar i atendre les línies saturades en què el servei no és òptim". La província de Barcelona concentra el gran gruix de les 62 millores que planteja fer el Govern a la xarxa d'autobusos interurbans catalana, sobretot perquè el punt de partida és un desgavell amb més de 100 línies desendreçades.

Actualitzacions a les línies d’autobusos interurbans

Noves línies

el Pont

de Suert

1

Tremp

Vic

2

Hostalric

3

Barcelona

4

el Vendrell

Calafell

Les noves línies

Pont de Suert-Tremp

Hostalric-Riells-Breda-Arbúcies-Sant Hilari-Espinelves-Vic-UVic

El Vendrell-Barcelona

Calafell-Segur de Calafell-Cunit-Cubelles-Barcelona

el Pont

de Suert

1

Tremp

Vic

2

Hostalric

3

Barcelona

4

el Vendrell

Calafell

Les noves línies

Pont de Suert-Tremp

Hostalric-Riells-Breda-Arbúcies-Sant Hilari-

Espinelves-Vic-UVic

El Vendrell-Barcelona

Calafell-Segur de Calafell-Cunit-

Cubelles-Barcelona

el Pont

de Suert

1

Tremp

Vic

2

Hostalric

3

Barcelona

4

el Vendrell

Calafell

Les noves línies

Pont de Suert-Tremp

Hostalric-Riells-Breda-Arbúcies-Sant Hilari-

Espinelves-Vic-UVic

El Vendrell-Barcelona

Calafell-Segur de Calafell-Cunit-

Cubelles-Barcelona

Augment de la freqüència

  • Exprés e6 Vilafranca-Barcelona
  • Exprés e5 Igualada-Barcelona
  • Exprés e18 Sant Sadurní d’Anoia-Barcelona
  • Exprés e24 Esparreguera-Barcelona
  • Exprés e27 Sant Llorenç-Gelida-Barcelona
  • Exprés e13 Mataró-Granollers-Sabadell
  • Exprés e2 Alfarràs-Lleida
  • Exprés e3 Alcarràs-Lleida
  • Exprés e5 Almacelles-Lleida
  • Línia 865 Mataró-UAB
  • Línia regular Esparreguera-Martorell
  • Línia regular Igualada-Martorell-UAB
  • Línia regular Castelldans-Lleida
  • Línia regular Aitona-Soses-Lleida
  • Línia directa Olot-Barcelona

Mentre les accions de llarg recorregut no arriben, ja que el Govern encara no ha concretat com té previst repensar el model actual i quin calendari tindrà, Paneque ha assegurat que les millores anunciades aquest dilluns estan pensades per tenir un efecte "immediat". D'aquesta manera, a partir d'aquest setembre fins a nou línies que connecten Barcelona amb altres municipis del sud de la capital catalana com Vilafranca del Penedès, Igualada, Sant Sadurní d'Anoia, Esparreguera i Sant Llorenç d'Hortons tindran més freqüències per donar resposta a l'augment de la demanada. Amb aquesta "aposta" per l'autobús, el Govern vol "garantir l'equilibri territorial" i mitigar l'impacte climàtic, ja que segons la consellera així també desincentiven l'ús del cotxe per entrar a la capital catalana.

D'aquesta manera, el corredor Vilafranca-Barcelona passarà a tenir 45 viatges d'anada i 43 de tornada de dilluns a divendres feiners, vuit i sis més que fins ara, respectivament. A l'exprés e5 entre Igualada i Barcelona sumarà quatre viatges més per sentit, fins a 33, a partir del dia 8, i l'e18 entre Sant Sadurní d'Anoia i Barcelona en tindrà 27 d'anada i 25 de tornada, sis i cinc més, respectivament. A partir del 8 de setembre, també veuran reforçat el servei l'e24 entre Esparreguera i Barcelona, fins als 18 viatges d'anada i els 14 de tornada, i l'e27 entre Sant Llorenç i Barcelona, fins a les 21 expedicions.

A banda de l'augment de les freqüències, la consellera també ha destacat l'entrada en funcionament a partir d'aquest dilluns de tres línies noves: un exprés directe entre el Vendrell i Barcelona; la línia Calafell-Barcelona, amb parades a Segur de Calafell, Cunit i Cubelles, i una nova línia entre el Baix Montseny i la Universitat de Vic. A partir del dia 12 d'aquest mes s'hi sumarà la línia entre el Pont de Suert i Tremp, pensada per facilitar els desplaçaments dels alumnes dels centres educatius del Pallars Jussà i l’Alta Ribagorça sense que hagin de passar per Lleida.

Més freqüències a Lleida i a la UAB

A banda d'augmentar el nombre de viatges que fan els autobusos que connecten Barcelona amb altres punts del territori català, el departament de Territori també reforça els serveis que connecten Mataró i Igualada amb la Universitat Autònoma de Barcelona, que de cara al pròxim any es convertirà en un "hub de mobilitat" amb més de 22 línies, segons ha apuntat el secretari de Mobilitat, Manel Nadal. De moment, a partir del dilluns 8 de setembre la línia 865 Mataró-UAB millorarà amb 14 viatges per sentit; la línia regular Esparreguera-Martorell tindrà 28 viatges d'anada i 27 de tornada, i la d'Igualada-Martorell-UAB tindrà tres viatges diaris per sentit durant el període lectiu. D'altra banda, l'e13 Mataró-Granollers-Sabadell tindrà 47 expedicions. Pel que fa a la demarcació de Girona, la línia directa entre Olot i Barcelona pel túnel de Bracons doblarà l’oferta i es desvincula de l’actual servei entre Olot i Vic.

El Govern també augmentarà la freqüència d'autobusos a la província de Lleida. Nadal ha assegurat que han fet un "esforç important" en aquesta demarcació per millorar la connexió i augmentar la freqüència de cinc línies d'autobús: l’exprés entre Alfarràs i Lleida; l'exprés entre Alcarràs i Lleida; el servei entre Castelldans i Lleida; el servei entre Aitona, Soses i Lleida, i l'exprés entre Almacelles i Lleida.

Així doncs, l'e2 entre Alfarràs i Lleida passa a tenir des d'aquest dilluns 28 viatges d'anada i 27 de tornada, i l'e3 Alcarràs-Lleida 29 viatges per sentit. A partir del dia 6, la línia regular Castelldans-Lleida tindrà sis viatges d'anada i set de tornada els dissabtes feines; la d'Aitona-Soses-Lleida set viatges per sentit els dissabtes feiners, i l'exprés e5 Almacelles-Lleida 21 viatges d'anada i 22 de tornada els dissabtes feiners.

stats