Accidents de trànsit

Els Mossos detenen el conductor responsable de la mort de dos ciclistes a Castellbisbal

L'home havia fugit després d'envestir un grup de vuit ciclistes, tres dels quals també han quedat ferits

ARA
3 min
Les bicicletes dels accidentats, a Castellbisbal

BarcelonaMatí de diumenge negre a la carretera. Dos ciclistes de 66 i 72 anys han mort i tres més han resultat ferits aquest diumenge al matí al ser envestits per un cotxe a la C-243c a Castellbisbal (Vallès Occidental). Poc abans de les 11 de la nit els Mossos han informat de la detenció del conductor sospitós i han afegit, però, que la investigació continua oberta.

Els fets han passat a les 10.47 h, molt a prop de l'estació de tren de Ferrocarrils de Martorell-Vila. El vehicle ha xocat frontalment contra un grup de vuit ciclistes i després ha fugit. Un dels ciclistes ha mort a l'acte i un altre ha mort una estona després a l'Hospital de la Vall d'Hebron, on havia sigut traslladat en helicòpter. A la tarda, Catalunya Informació ha informat que un tercer ciclista, ingressat a l'Hospital de Bellvitge, també ha mort, però fonts dels Mossos d'Esquadra han informat que l'home segueix viu, tot i que en estat crític. També hi ha dos ferits més, un de menys greu, també a Bellvitge, i un altre de lleu, que ha rebut l'alta in situ. Els altres tres ciclistes han resultat il·lesos. Tots pertanyien al Club Ciclista de Rubí i l'Ajuntament ha decretat tres dies de dol oficial, per la qual cosa s'han deixat a mig pal les banderes del consistori.

Fins al lloc s'han desplaçat cinc dotacions dels Bombers de la Generalitat, cinc ambulàncies i un helicòpter del Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) i cinc patrulles dels Mossos d'Esquadra. Els Mossos han començat aleshores a buscar el conductor. Primer han localitzat el vehicle, un Opel Adam de color grana, en una plaça de Martorell, i l'han traslladat a la comissaria dels Mossos perquè en fessin la inspecció ocular tècnica. Segons un testimoni recollit per Efe, el cotxe tenia taques de sang a la part del conductor i la part davantera "totalment destrossada". A través de la matrícula, els Mossos han comprovat que el cotxe estava a nom d'un veí de Ca n'Amat de Sant Esteve de Sesrovires, però feia poc que l'havia venut a una dona. El detingut és la parella de la compradora del vehicle, un veí de Martorell de 41 anys amb antecedents policials per violència de gènere i delicte de trànsit, segons la periodista Anna Punsí.

El conseller d'Interior, Joan Ignasi Elena, ha assegurat en una piulada a Twitter que "donar-se a la fuga després de provocar un accident és inacceptable" i que "aquestes actituds trobaran sempre la resposta dels cossos públics de seguretat". "Mossos investigarà fins a trobar la persona responsable d'aquesta inhumanitat", havia afirmat.

Els equips d'emergència treballant al lloc de l'accident.

111 morts a la carretera aquest any

Amb aquestes dues víctimes ja són 111 les persones que han mort en accident de trànsit a la xarxa viària catalana, sis de les quals són ciclistes. Segons les últimes dades disponibles del Servei Català de Trànsit, des del 2010 més d'una vuitantena de ciclistes han perdut la vida en sinistres i més de 640 han quedat greument ferits. El que més preocupa és que, en els últims anys –4 morts el 2021, 9 el 2020 i 9 més durant el 2019–, totes les víctimes mortals, excepte una, van ser provocades per la col·lisió entre la bicicleta i un altre vehicle. 

En un reportatge recent a l'ARA, la presidenta de Stop Accidents, Ana Novella, va explicar que "l'estiu és una època complicada perquè hi ha més mobilitat a la carretera i també més ciclistes que aprofiten les vacances per sortir a pedalar", i va demanar "respecte i seny". Més enllà de les campanyes de sensibilització i les normatives, Novella es plantejava una qüestió de convivència: "Ens hi va la vida! Tot s'hauria de basar en el respecte a les normes i a la vida. Hi ha gent que quan puja al cotxe es transforma –assegurava–, li creix un sentiment desproporcionat de propietat vers el cotxe i la carretera i, a la mínima, salten. Els carrers i la carretera són per a tots, així que respecte", reclamava.

Des de la Coordinadora Catalana d'Usuaris de la Bicicleta apuntaven que el que cal per reduir els accidents és fer complir la llei. "Les normatives no estan malament, però ni es compleixen, ni es controlen, ni se sancionen", defensava el portaveu de la coordinadora, Albert Garcia. L'any 2019 els col·lectius en lluita contra els accidents van aconseguir que la fugida del lloc de l'accident fos tipificada com un delicte pena, però Garcia explica que ni tan sols així s'han endurit les penes. En els últims dos anys, l’Audiència de Barcelona no ha registrat ni una sola condemna per un conductor que hagi fugit del lloc de l’accident, segons fonts judicials consultades per l’ARA.

stats