El Parlament Europeu aprova que els joves puguin conduir a partir dels 17 anys
Fins a la majoria d'edat caldrà anar acompanyat d'un conductor experimentat
Brussel·lesEl Parlament Europeu ha donat llum verda definitiva a la reforma legal que permetrà que els joves es puguin treure el carnet de conduir als 17 anys. Això sí, la condició és que els menors d'edat vagin acompanyats d'un conductor experimentat. La mesura de la Unió Europea s'emmarca en un paquet aprovat per millorar la seguretat viària i reduir els accidents a les carreteres, sobretot la dels conductors de menys de 30 anys. Malgrat que aquest grup només representa el 8% del total d'europeus amb carnet, estan implicats en dos de cada cinc sinistres, segons dades de la mateixa Comissió Europea.
Les noves normes de la UE també estableixen un període de prova obligatori d’almenys dos anys per als conductors novells, que "hauran de complir normes més estrictes i s’enfrontaran a sancions més dures si condueixen sota els efectes de l’alcohol o no fan servir el cinturó de seguretat o sistemes de retenció infantil", detallen des del Parlament Europeu en un comunicat.
D'altra banda, i amb l'objectiu de mitigar la manca de conductors professionals en el sector dels transports, el bloc europeu permetrà a partir d'ara que els carnets de conduir camions es puguin tenir a partir dels 18 anys, i els d'autobús a partir dels 21 anys.
A més, tots els estats membres hauran de formar els aspirants a conductors en aspectes com l'ús del mòbil al volant, els perills dels angles morts i la conducció en condicions climàtiques adverses, com poden ser la neu, la pluja i el gel. En la mateixa línia s'establirà per primera vegada un període de prova d'almenys dos anys als conductors que acabin d'aprovar l'examen de conduir, que estaran sotmesos a un control i a sancions més estrictes si condueixen sota els efectes de l'alcohol o les drogues, o si no es posen el cinturó de seguretat.
Les noves normes es publicaran aviat al Diari Oficial de la Unió Europea i entraran en vigor vint dies després. Una vegada ja estiguin en funcionament, els estats membres tindran tres anys per transposar-les a la legislació estatal i tindran any addicional de marge per preparar-ne la implementació.
Carnet digital
La Unió Europea també obligarà les administracions estatals a tirar endavant un carnet digital que pretén fer la vida més fàcil als conductors, així com facilitar l'intercanvi d'informació entre els estats membres i potenciar la persecució interestatal dels sancionats. Segons les dades de la Unió Europea, al voltant d'un 40% de les sancions dels ciutadans no residents a l'estat membre on van cometre la infracció van quedar impunes perquè el conductor no va poder ser identificat o no va executar el pagament de la multa. El nou sistema també dificultarà que els conductors als quals se'ls hagi retirat el permís en un estat membre puguin conduir en un altre estat sense cap problema.
Els carnets de conduir seran vàlids com a màxim quinze anys, i els estats membres tindran la possibilitat de reduir aquest període a 10 anys. Pel que fa a les llicències de camions i autobusos, s'hauran de renovar més sovint, cada cinc anys. A més, la UE convida els estats a reduir aquests períodes als conductors que de 65 anys o més, i els poden incrementar les proves mèdiques.