La UE permetrà conduir a partir dels 17 anys amb un acompanyant
El bloc comunitari crearà un carnet digital homologable a tots els estats membres
Brussel·lesLa Unió Europea ha acordat aquest dimarts la creació d'un carnet de conduir digital homologable a tots els estats membres i diverses mesures que pretenen reduir el nombre d'accidents. Un dels canvis normatius principals és que els ciutadans de 17 anys ja puguin portar un vehicle si van acompanyats d'un adult que ja tingui el permís. D'aquesta manera, amb l'objectiu de potenciar la seguretat viària, el bloc europeu vol que els conductors novells tinguin experiència prèvia al volant abans de començar a portar un cotxe, una furgoneta o, fins i tot, un camió tots sols.
A més, tots els estats membres hauran de formar els aspirants a conductors en aspectes com l'ús del mòbil al volant, els perills dels angles morts i la conducció en condicions climàtiques adverses, com pot ser la neu, la pluja i el gel. En la mateixa línia s'establirà per primera vegada un període de prova d'almenys dos anys als conductors que acabin d'aprovar l'examen de conduir, que estaran sotmesos a un control i a sancions més estrictes si condueixen sota els efectes de l'alcohol o les drogues, o si no es posen el cinturó de seguretat.
Aquestes mesures estan enfocades sobretot a disminuir el nombre de sinistres de conductors novells i més joves de 30 anys. Malgrat que aquest grup de població només representa el 8% del total d'europeus amb carnet, estan implicats en dos de cada cinc sinistres, segons dades de la mateixa Comissió Europea. En total, el 2024 es van registrar gairebé 20.000 sinistres mortals al global de la Unió Europea.
Una vegada la directiva s'hagi inscrit al diari oficial de la UE, els països comunitaris tindran un màxim de cinc anys per transposar-la en la seva legislació. Tot i que aquest dimarts ja l'han pactat el Consell de la UE –l'organisme comunitari que representa els estats membres– i el Parlament Europeu, encara s'haurà de ratificar oficialment en els pròxims dies i s'hi podria afegir algun detall a l'últim moment.
Coordinació per fer pagar les multes
D'altra banda, l'objectiu de la posada en marxa d'un carnet digital vol fer més fàcil l'intercanvi d'informació entre els estats membres i potenciar la persecució interestatal dels sancionats. Segons les dades de la Comissió Europea, al voltant d'un 40% de les sancions dels ciutadans no residents a l'estat membre on van cometre la infracció van quedar impunes perquè el conductor no va poder ser identificat o no va executar el pagament de la multa. El nou sistema també dificultaria que els conductors als quals se'ls hagi retirat el permís en un estat membre puguin conduir en un altre sense cap problema.