Mobilitat
Societat Mobilitat 01/03/2023

Brussel·les vol que es pugui conduir acompanyat a partir dels 17 anys

La Comissió Europea proposa crear un carnet de conduir digital vàlid a tota la UE

3 min
Cues de cotxes a l'AP-7

Brussel·lesBrussel·les ha proposat aquest dimecres que a partir dels disset anys els joves de la Unió Europea ja es puguin examinar del permís de conduir i puguin començar a portar cotxes, furgonetes i camions acompanyats d'un conductor major de 25 anys i amb més de cinc anys de carnet. D'aquesta manera, la comissària europea de Transport, Adina Valean, ha explicat en roda de premsa que es pretén fer més "atractiu" el sector del transport per als joves i posar remei a "l'escassetat de conductors professionals" que hi ha al territori comunitari "sense comprometre la seguretat viària". Aquesta mesura, de fet, ja s'aplica en algun dels estats membres amb el mateix objectiu, com a Alemanya o Àustria.

La Comissió Europea també planteja que els conductors novells hagin d'estar en un període de prova almenys durant dos anys després d'aprovar l'examen i establir un període de "tolerància zero" amb l'alcohol durant els primers anys de carnet. Tot i això, Brussel·les no ha proposat cap taxa d'alcoholèmia màxima perquè no té competències en aquesta àrea i simplement insta els estats a ser més contundents en aquest sentit. Aquestes mesures estan enfocades sobretot a disminuir el nombre de sinistres de conductors novells i menors de 30 anys, ja que, tot i que només representen el 8% del total d'europeus amb carnet, estan implicats en dos de cada cinc sinistres.

Un carnet digital homogeni a tota la UE

L'executiu comunitari també té la intenció de crear un carnet digital homogeni i vàlid a tota la Unió Europea per tal de simplificar el reconeixement dels permisos de conduir entre els diferents estats membres. També vol facilitar la substitució i renovació dels carnets –tots els tràmits es podran fer de la mateixa manera arreu del territori comunitari i en línia– i el bescanvi dels permisos de ciutadans de països de fora de la Unió Europea amb el del bloc comunitari.

Més enllà d'agilitzar els tràmits, el carnet digital faria més fàcil l'intercanvi d'informació entre els estats membres i potenciaria la persecució interestatal dels sancionats. Segons les dades de la Comissió Europea, al voltant d'un 40% de les infraccions dels ciutadans no residents van quedar impunes perquè el conductor no va poder ser identificat o no va executar el pagament de la multa. Aquest sistema també dificultaria que els conductors als quals se'ls hagi retirat el permís en un estat membre puguin conduir en un altre sense cap problema. "Responsabilitzar els infractors de trànsit a tots els estats és essencial per a la seguretat viària, però amb la normativa vigent no es pot executar una inhabilitació a tota la Unió Europea", ha assenyalat la comissària de Transport.

D’altra banda, Brussel·les també vol ampliar l'abast de les infraccions subjectes a sanció a tot el bloc comunitari, com ja ho són l'excés de velocitat o la conducció sota els efectes de l'alcohol. Així es pretén incloure-hi el fet de no mantenir prou distància de seguretat amb el cotxe del davant, fer cas omís de les línies contínues i els carrils d'emergència, circular amb excés de càrrega, avançar de forma perillosa, conduir en direcció contrària o aparcar malament i de manera perillosa. En tot cas, aquestes iniciatives, que formen part del paquet de mesures Visió Zero, que pretén que no hi hagi cap més mort a les carreteres a tot estirar a partir del 2050, encara han de ser discutides i ratificades pel Parlament Europeu i el Consell de la UE (format pels estats membres).

stats