Mobilitat

El RACC calcula que el projecte de la superilla a l'Eixample augmentaria les cues de trànsit un 55% el 2030

L'estudi també diu que el 70% dels conductors van al centre de Barcelona en cotxe perquè no tenen bona combinació de transport públic

2 min
Entrada de trànsit a Barcelona

BarcelonaUn estudi del Club RACC assegura que el projecte de l'Ajuntament de Barcelona per tirar endavant una gran superilla a l'Eixample provocaria que les cues de trànsit augmentessin un 26% al districte l'any 2023 i un 55% de cara al 2030. Aquesta és una de les conclusions de l'últim informe presentat pel club automobilístic, que també indica que el 70% dels conductors que van al centre de la ciutat amb cotxe ho fan, diuen, perquè no tenen una alternativa millor en transport públic.

Per calcular l'impacte que tindria el projecte de pacificació del trànsit del consistori sobre la mobilitat, el RACC explica que han considerat com a punt de partida el funcionament de les vies durant un dia feiner del 2019 (abans de la pandèmia) per dur a terme una simulació en hora punta. Com a resultat, l'informe destaca que, un cop implementat tot el projecte, les cues de vehicles al districte superarien els 22 quilòmetres. Destaca, sobretot, l'impacte que tindria el projecte als carrers més adjacents a la superilla: "Per exemple, el carrer València assumirà la major part del trànsit desviat de Consell de Cent, uns 8.000 vehicles en el mateix sentit de circulació", apunten a les conclusions.

Les dades recollides per aquesta organització, que ha estudiat 46.000 vehicles i ha enquestat 800 conductors, també ressalten que vuit de cada deu vehicles privats que es dirigeixen a l'Eixample venen de fora de Barcelona. A més, el 70% dels usuaris enquestats admeten que estarien disposats a deixar el cotxe a casa si el transport públic millorés el servei, si augmentés la congestió o si la xarxa ciclista fos més segura. D’entre aquests, un 43% afirma que es decantaria pel transport públic si hi hagués més freqüència, més cobertura o si les tarifes fossin més baixes.

Garantir la mobilitat "per a tots els usuaris"

Amb aquests resultats al davant, el director del RACC, Josep Mateu, ha demanat aquest dijous una "coordinació de calendaris" i que les actuacions urbanístiques vagin compassades amb millores del transport públic. No és la primera vegada que el RACC qüestiona el projecte de les superilles: el 2014 ja va demanar que quedessin fora del Pla de Mobilitat Urbana 2013-2018 per poder desenvolupar-les amb més debat i més temps.

Ara el RACC insisteix que "Barcelona no es pot considerar únicament un espai urbà per a residents" perquè "també és un pol d’atracció i de generació econòmica de primera magnitud". Assegura que està a favor de les actuacions que millorin la qualitat de vida dels residents "sempre que garanteixin determinats nivells d'eficàcia i eficiència de la mobilitat per a tots els usuaris". També demana "preveure les alternatives" i avaluar els efectes de les superilles de manera més global, amb visió d'àrea metropolitana.

stats