Mobilitat

"Arriba tardíssim": els futurs usuaris esperen amb candeletes el nou tren a l'aeroport

Adverteixen que pot congestionar els serveis de Rodalies i perjudicar els veïns perquè fa servir les mateixes vies que l'R2

Sortida del primer tren de l'R-Aeroport de la fàbrica d'Alstom a Santa Perpètua de Mogoda.
4 min

BarcelonaL'Enric mira impacient el rellotge amb el tiquet d'autobús a la mà. Ha d'agafar un avió i havia pensat anar a l'aeroport del Prat amb l'R2, però el tren va amb retard i finalment ha desistit perquè no es vol arriscar a perdre'l. Assegura que no és un fet puntual, sinó més aviat una escena que es repeteix cada cop que té un vol previst. "Viatjo bastant i sempre agafo l'Aerobús perquè, malauradament, és l'únic que no falla mai", diu resignat. Té clar que serà un dels futurs usuaris del tren llançadora que connectarà Barcelona i les dues terminals quan entri en funcionament a finals del 2026, d'acord amb el calendari amb què treballa el Govern, però lamenta que la línia R-Aeroport (RA) "arriba tardíssim".

Fa una dècada que el projecte acumula endarreriments en les obres per part d'Adif, estira-i-arronses entre els governs català i espanyol i un pols protagonitzat per Renfe i Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) per la gestió del nou servei. Entre les assignatures pendents de Catalunya en infraestructures hi ha la d'arribar més de pressa i còmodament des de la capital a l'aeroport en transport públic. A banda de la línia de Rodalies, els barcelonins també poden anar-hi amb la línia 9 del metro, que surt de Zona Universitària, i la línia 46 d'autobús, que surt de plaça Espanya. Molts usuaris, però, les descarten perquè els queden lluny de casa, perquè fan molta volta fins a arribar a l'aeroport o, pel que fa a l'L9, perquè s'ha de comprar un bitllet especial.

No és el cas de l'Eva, que viu molt a prop de Sant Andreu. Per anar a l'aeroport prefereix agafar el metro i fer un trajecte més llarg tot i tenir més a prop l'R2, ja que no es refia ni dels horaris ni del servei que ofereix. "Perdo més temps, però em sento més segura", afirma. Actualment, els trens de Renfe arriben fins a la T2, i l'L9 i l'autobús 46 fins a la T1 i la T2. L'Enric, però, prefereix pagar més i sortir des del centre de la ciutat. "L'Aerobús és ràpid, còmode, segur i passa amb més freqüència. No puc atribuir cap d'aquests adjectius a Renfe", ironitza.

La futura R-Aeroport (RA), en canvi, tindrà una freqüència de pas de cada quinze minuts, una durada del trajecte d'uns vint minuts i connectarà set estacions –Sant Andreu, La Sagrera, Clot, Passeig de Gràcia, Sants, Bellvitge i El Prat– amb les dues terminals del Prat. L'Anna, que ha viscut a Berlín molts anys, se'n fa creus que encara no hi hagi un tren directe de l'aeroport fins al centre, a diferència d'altres ciutats europees. "Anem molt endarrerits. Fa vint anys que vaig tornar de Berlín i aleshores ja tenien moltes més opcions per anar fins a l'aeroport de les que tenim nosaltres", sosté mentre espera un autobús que la porti fins a la T2.

Les vies de l'R2

Els usuaris amb qui ha parlat l'ARA esperen amb candeletes el nou servei, però alguns d'ells tenen dubtes perquè els nous trens han de passar per les vies de l'R2, que gestiona Renfe. Adrià Ramírez, president de Promoció del Transport Públic (PTP), ha carregat durament contra la futura R-Aeroport perquè "restarà capacitat" a Rodalies i afectarà els veïns que diàriament agafen l'R2 i les línies de Regionals de Catalunya. "Està pensada per al turisme", critica. Defensa que el nou servei saturarà el túnel de Passeig de Gràcia per on passen tots aquests trens, incrementarà els retards en cas d'incidència i limitarà el creixement de les línies R1, R3 i R4. Des del departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, en canvi, sostenen que "amb la tecnologia actual el túnel pot augmentar la seva capacitat", per la qual cosa descarten que la posada en marxa del nou servei afecti els que ja funcionen.

Fonts del sector ferroviari consultades per l'ARA lamenten que Barcelona sigui una gran capital europea sense un servei de tren exprés entre l'aeroport i el centre i consideren que és necessari posar-lo en marxa. Afirmen, a més, que sí que beneficiarà els veïns. "Està enfocat als turistes, els que venen", admeten, "però també a tots els barcelonins que se'n van o tornen de viatge", afegeixen. Un altre argument que utilitzen per justificar la posada en marxa de la nova línia és que, a diferència de les diferents opcions que hi ha ara per anar amb transport públic fins a l'aeroport, els nous trens estan pensats i adaptats per a les persones que viatgen, que van carregades amb equipatge. "Fer coincidir en línies molt concorregudes turistes i veïns era un greuge per a tots dos. Aquest servei està pensat perquè uns no entorpeixin els altres".

Integrar el servei a l'R4

Les mateixes fonts del sector ferroviari reconeixen que la "part dolenta" de la nova R-Aeroport és que compartirà les vies amb l'R2. Consideren, però, que la convivència dels dos serveis a les mateixes vies deixarà palès que el problema és d'Adif, que "no renova les infraestructures". En canvi, Ramírez insisteix que les "poques millores" que es puguin aconseguir per les diferents línies de Rodalies que passen pel túnel de Passeig de Gràcia quedaran en no res un cop entri en funcionament el nou servei. "Se les menjarà. S'han lligat de peus i mans amb un mal projecte. Si aquest Govern vol millorar el servei de Rodalies, que faci tots els esforços possibles per trobar una altra utilitat a aquests trens", conclou el president de la PTP.

Des de la plataforma insisteixen que hi ha alternatives al projecte actual, com per exemple allargar l’R4 entre Sant Vicenç de Calders i Manresa cap a les noves estacions de l’aeroport, passant pel túnel de Passeig de Gràcia, i portant l’R11, que connecta Barcelona amb Portbou, cap a l’estació actual de la T2. Així "s’aconsegueix descongestionar els túnels de Barcelona, el principal coll d’ampolla del sistema", sostenen des de la PTP. Fonts del departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica expliquen que la proposta d'estendre el recorregut de l'R4 fins a l'aeroport s'està estudiant i "es pot acabar contemplant" en un futur, si bé encara no s'ha pres cap decisió. De moment el servei començarà a funcionar per les mateixes vies de l'R2, tal com està previst després d'una dècada de retards, i ja encara la recta final per fer el primer trajecte a finals de l'any que ve.

stats