EDUCACIÓ EN EL LLEURE
Societat 06/05/2018

Núria Valls: “Els monitors ens esforcem per no caure en actituds patriarcals”

Entrevista a la directora de comunicació de la Fundació Catalana de l’Esplai (Fundesplai)

Gemma Garrido Granger
3 min
Núria Valls: “Els monitors ens esforcem per no caure en actituds patriarcals”

BarcelonaNúria Valls és la directora de comunicació de la Fundació Catalana de l’Esplai (Fundesplai), una organització sense afany de lucre d’àmbit nacional que promou el lleure com a eina educativa per a infants i joves. A les portes d’una nova campanya de colònies d’estiu, avui Fundesplai celebra la Festa Esplai, amb més de 50 activitats lúdiques i educatives per a infants, joves i famílies al Parc Nou del Prat de Llobregat.

Què és EnCORatja’t?

És la proposta educativa que proposem a esplais i escoles per reivindicar la importància de l’educació dels més joves en la igualtat de gènere i la violència zero. En el dia a dia, reproduïm actituds patriarcals i estereotips sexistes i ho fem sovint sense voler, perquè els tenim interioritzats. El nostre objectiu, com a entitat del tercer sector, és ajudar a formar ciutadans compromesos i contribuir a fer la societat més igualitària i lliure de discriminacions.

Com la poseu en pràctica?

Els monitors preparem els materials per a les activitats i els tallers conjuntament amb experts. Totes les cançons i les històries que es llegeixen als infants són en clau de gènere. Per exemple, l’escriptora Gemma Lienas ha preparat un llibre, La Carlota s’enCORatja, en què la protagonista i els seus amics, la tribu dels encoratjats, s’han d’enfrontar a situacions d’assetjament i violència. Alhora, però, també reivindica relacions basades en el respecte i la llibertat. El gat de la Carlota té una cua de colors que simbolitza la bandera LGTBI i un dels nens vesteix de rosa, perquè li ve de gust. És una forma de trencar amb els clixés i els rols de gènere.

I de diversificar els models de referència.

Sí. Als tallers i activitats hem volgut incidir en la visibilització de les dones que han fet coses importants en la història i que han estat oblidades durant anys. O mostrar nous referents, com heroïnes que salven cavallers o prínceps que cuiden nadons, en què els nens i nenes es puguin emmirallar. La igualtat de gènere impregnarà totes les activitats preparades per a les colònies d’aquest any.

¿Heu rebut formació específica per abordar la igualtat de gènere i la violència zero?

Per descomptat. Hem treballat amb experts de coeducació, com la Núria Solsona, i hem llegit molt sobre violència de gènere, igualtat i estereotips. Els mateixos monitors ens esforcem per no caure en actituds patriarcals, com parlar amb més dolçor a una nena que a un nen, i hem demanat ajuda a associacions de pares LGTBI per saber quines situacions evitar perquè poden fer sentir incòmodes els seus fills. A més a més, els monitors més joves s’han encarregat de preparar vídeos que mostrin realitats diverses, des d’un noi transsexual que va a l’escola fins a unes noies que surten de festa a la nit i pateixen assetjament, per fer-ne més conscients els nens.

Quina ha de ser l’actuació dels monitors davant actituds, per exemple, sexistes entre els mateixos joves?

Primer, l’espai del lleure s’ha d’entendre com un entorn segur i de confiança. De fet, sovint els infants veuen els monitors com germans grans. El més important és que els nens i nenes sentin que poden expressar el que tenen al cap sempre. Abans de les activitats hi ha un espai de reflexió, i al final, de valoració, perquè si s’han produït situacions incòmodes o conflictes, es parli i es pugui solucionar. Què aporta el lleure als nens?

Permet fer educació en valors, com la solidaritat, l’amistat i el respecte. Si en un moment donat es produeix un problema, els nens saben que aquests són els termes a partir dels quals es regeixen les seves relacions. Les colònies, els campaments i els casals no només els permeten viure experiències úniques per ells mateixos, sinó que els fan autònoms i aprenen d’altres entorns, com la relació amb la natura i el sentiment de comunitat. És un aprenentatge diferent de l’habitual del marc escolar i amb el qual gaudeixen moltíssim. Aprenen jugant.

stats