Punt i final al curs més difícil a les aules

Cambray anuncia "mesures addicionals" per pal·liar els efectes psicològics de la pandèmia entre alumnes i docents

3 min
Una mestra amb els alumnes a l’Escola Catalònia, el primer dia del curs 2020-21

BarcelonaEl dia que començava el curs 2020-21 a l'ARA vam titular que era el més "difícil". I ha estat així. La pandèmia ho ha condicionat tot i l'escola no ha estat com la coneixíem fins ara: hi ha hagut mascaretes, distància, grups bombolla, confinaments, classes virtuals i extraescolars interrompudes. Un curs de supervivència per a docents i alumnes que s'acaba aquest dimarts amb la constatació que, tot i les dificultats, les escoles s'han mantingut obertes i, fins i tot en els pitjors moments de la pandèmia, el 95% dels alumnes han continuat anant a classe.

"Això és un èxit col·lectiu i de país. El sistema educatiu ha estat a l'alçada", ha reivindicat el conseller d'Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, a Catalunya Ràdio. Ara a la conselleria ja preparen el curs que ve, que hauria de ser més tranquil: els mestres i professors ja estaran vacunats i potser també els alumnes –si s'aprova la vacuna per als menors de 12 anys, els alumnes es vacunaran a les escoles–, els nens i nenes es podran barrejar al pati i, en funció de com avanci la pandèmia, es podrien treure les mascaretes, primer al pati i potser, més tard, a l'aula. Cambray ha assegurat, també, que es mantindran "els mateixos recursos addicionals" que es van aprovar per a aquest curs, és a dir, la contractació de 8.200 professionals als centres, i arribaran 250.000 ordinadors per als estudiants d'entre 5è de primària i 2n d'ESO.

Els sindicats són més crítics amb la gestió de la pandèmia als centres: asseguren que si els centres s'han mantingut oberts és gràcies a la capacitat d'adaptació dels alumnes i als professionals, que han posat en risc la seva salut, i retreuen a la conselleria que hagi fet "una mínima inversió en un curs que requeria molts recursos", segons ha dit la portaveu d'Ustec-Stes, Iolanda Segura, a Europa Press. En aquest sentit, les organitzacions sindicals critiquen que la pandèmia no hagi servit per reduir ràtios, sinó que hagi evidenciat "carències estructurals del sistema educatiu", segons la Intersindical.

De fet, els docents alerten de les "davallades pedagògiques" a causa de la covid-19, especialment als centres vulnerables. Segons CCOO, hi ha alumnes que no han acabat els continguts fixats en el currículum, però en canvi hauran après "altres coses de la vida", com gestionar la incertesa o la paciència o valorar més la salut i la naturalesa. Les famílies també són conscients d'aquest risc. Des de la Federació d'Associacions de Pares i Mares d'Escoles Lliures de Catalunya (Fapel), Josep Manuel Prats ha dit que temen que els infants no hagin adquirit tots els coneixements que els pertocaven. Les famílies també critiquen que no hagin tingut accés als centres. "Les escoles no poden ser llocs tancats, s'ha de recuperar la socialització", ha manifestat la presidenta de les Associacions Federades de Famílies d'Alumnes de Catalunya,  l'Affac, Belén Tascón, a l'ACN. El departament d'Educació ja ha confirmat que les famílies podran entrar de nou als centres per fer-hi reunions presencials si ho volen les direccions.

Ara bé, una de les qüestions que més preocupa al sector és el desgast psicològic entre alumnes i docents i com la salut mental es ressentirà de les restriccions i incerteses derivades de la pandèmia. Cambray s'ha compromès a desplegar "mesures addicionals" per pal·liar els efectes psicològics del covid-19, tot i que no ha concretat quins recursos o decisions s'estan treballant.

stats