Reus s’uneix contra el nou centre comercial
El petit comerç reivindica el model de proximitat i tem l’impacte del complex en la seva facturació
ReusAhir, poques hores després que el nou centre comercial La Fira obrís les portes al públic, uns 200 representants del comerç tradicional de Reus es concentraven a la plaça del Mercadal de la capital del Baix Camp, davant de l’Ajuntament, per reivindicar el seu model de proximitat. El centre de Reus és una de les zones comercials més dinàmiques de Catalunya i el seu model s’ha basat, fins ara, en les petites botigues, ja siguin franquícies o establiments multimarca amb gran tradició. Els comerciants veuen ara amb inquietud com la presència del gegant La Fira suposa una amenaça per als seus negocis, i més encara tenint en compte que en els últims anys ja han hagut d’afrontar la davallada general del consum. A aquesta conjuntura s’hi va afegir l’estiu passat el sobtat descens dels clients russos, que en els últims anys havien fet de taula de salvació gràcies amb la seva arribada massiva als hotels de la Costa Daurada.
El president de la Unió de Botiguers de Reus, Ernest Juncosa, explicava que la presència del nou centre comercial els perjudicarà: “Afectarà les nostres caixes, però lluitarem, aprendrem a conviure-hi i sobreviurem”. El front comú del comerç tradicional de Reus, immortalitzat amb una foto simbòlica, centra la seva estratègia de supervivència en l’argument que la seva oferta és més “especialitzada” que la que ofereixen les grans superfícies, segons explicava Juncosa. Gemma Molner, presidenta del Tomb de Reus, l’altra associació de botiguers de la ciutat, afegia que estan preparant noves accions comercials per contrarestar l’efecte del nou centre, i que aquestes seran “amb més freqüència que fins ara”. Els botiguers es van reunir al voltant d’una gran pancarta on s’hi podia llegir: “Festa del comerç de Reus, el de tota la vida!” i “Reus Establiments Únics Singulars”, formant un acrònim amb el nom de la ciutat. La presidenta del Tomb va insistir en el fet que, en realitat, el petit comerç és un centre comercial a l’aire lliure on es poden trobar establiments de tota mena.
El gegantí nou centre comercial La Fira és a pocs metres dels carrers més cèntrics de Reus, ocupa una superfície de més de 40.000 metres quadrats, acull una seixantena de locals comercials i dóna feina a més de 600 persones. Algunes de les franquícies més emblemàtiques ja hi han traslladat les botigues que fins ara tenien als carrers més cèntrics.
Estímul o competència
El centre comercial el va començar a construir l’empresa Metrovacesa l’any 2008, en època de l’anterior govern municipal, en mans del PSC. Durant el procés de construcció, Metrovacesa va haver d’aturar les obres dos anys per la seva fallida financera. Els treballs es van reprendre el 2013 després d’un lleuger redimensionament a la baixa del centre i la renegociació dels cànons que la seva activitat ha de pagar a l’Ajuntament.
Des del consistori, ara en mans de CiU, donen suport al petit comerç de la ciutat, però defensen el rol que pot jugar La Fira per reforçar la capitalitat comercial de la ciutat al sud del país, com a nou pol d’atracció de compradors. L’empresa ja ha manifestat la seva voluntat d’implicar-se en el teixit comercial de la ciutat i participar en totes les activitats per aconseguir portar més clients a la capital del Baix Camp.