Salut

Deixar de fumar serà més fàcil: les infermeres ja recepten els fàrmacs als CAP

Des del desembre passat aquestes professionals van indicar el tractament a 7.637 pacients

La prescripció de fàrmacs per part de les infermeres és una reivindicació que fa anys que dura.
3 min

BarcelonaL'epidèmia de tabaquisme és una amenaça de salut pública que es cobra cada any unes 10.000 vides a Catalunya. Per lluitar-hi estan en marxa diferents estratègies, com per exemple els medicaments per deixar de fumar que finança parcialment la Seguretat Social des de fa cinc anys. Són fàrmacs que multipliquen per dos o per tres les probabilitats d'èxit dels fumadors que volen deixar enrere aquest hàbit addictiu. Fins ara si algú ho volia deixar, havia d'anar al centre d'atenció primària (CAP) i el metge de capçalera li podia prescriure un medicament. Tal com ha pogut saber l'ARA Catalunya va modificar els seus protocols a finals del 2024 i, des del desembre passat, les infermeres també poden prescriure medicaments que ajudin a deixar de fumar.

La mesura respon a la decisió que el govern espanyol va prendre també l'any passat d'ampliar les competències de les infermeres perquè poguessin prescriure més medicaments i així donar-los més responsabilitats i, a l'hora, reduir la càrrega de feina als metges. D'aquesta manera, des que als CAP catalans s'ha començat a treballar amb aquest nou protocol les infermeres han indicat milers de tractaments. Concretament, segons les dades consultades per aquest diari, entre el 9 de desembre i el 31 de gener les infermeres catalanes ja han prescrit un medicament per deixar de fumar a 7.637 pacients.

Per posar-ho en context, l'any passat a Catalunya els metges van prescriure més de 100.000 medicaments per deixar de fumar. Aquest gener, en canvi, que és el primer mes en què la mesura ja funciona a ple rendiment, s'han prescrit 12.277 fàrmacs, dels quals 6.091 els han indicat metges i 6.186, infermeres. Segons el departament de Salut, aquesta iniciativa del govern espanyol que han implementat als seus protocols "millora l’accés a la medicació per a la ciutadania" i "reforça l’autonomia de les infermeres".

Per rebre la prescripció d'algun d'aquests medicaments per deixar el tabac, cal demanar visita a l'atenció primària i només se'n poden beneficiar aquells fumadors que no hagin rebut un altre medicament finançat en l'últim any. Els que actualment finança el sistema sanitari utilitzen el principi actiu vareniclina (porten el nom comercial Byteqi, Cuitvar i Normon) o el principi actiu citisiniclina (porten el nom comercial Recigarum i Todacitan).

Acompanyament, més enllà del tractament

Amb aquesta decisió les infermeres catalanes tenen més competències en la lluita contra el tabac, ja que no només poden prescriure els medicaments, sinó que, a més, es reforcen aquelles tasques que ja feien amb els pacients que volen deixar de fumar. A banda de receptar els tractaments, aquestes professionals acompanyen els pacients, els fan un seguiment personalitzat per millorar l'adherència al tractament, monitoren l'impacte que té la teràpia en la seva salut i vigilen l'aparició de qualsevol efecte contraindicat.

En cas que apareguin símptomes d'alarma com persistència de la síndrome d'abstinència, efectes adversos greus al tractament o consum d'altres drogues, entre d'altres, també són les infermeres les que valoraran conjuntament amb un metge si cal aturar la teràpia per deixar de fumar.

El tabaquisme és al punt de mira de totes les autoritats sanitàries perquè fa anys que no aconsegueixen reduir la xifra de fumadors, que es manté estable tot i els esforços de prevenció i, a més, han aparegut noves formes de fumar com els vapejadors i el tabac escalfat que funcionen com una porta d'entrada d'aquest hàbit addictiu per a les noves generacions. Per això, el ministeri de Sanitat s'ha proposat endurir la normativa vigent, prohibir fumar en espais com les terrasses de bars i restaurants, incloure-hi els nous productes per limitar-ne l'accés i desplegar l'empaquetatge neutre, és a dir, que totes les marques tinguin la mateixa aparença perquè siguin menys atractives per als compradors.

El Govern ha manifestat en diverses ocasions que està alineat amb les polítiques que es volen impulsar des de Sanitat. De fet, l'actual secretari de Salut Pública, Esteve Fernández, va dedicar bona part de la seva trajectòria al control del tabaquisme abans d'assumir el càrrec i ara que és el responsable de les polítiques de salut pública de la Generalitat ja ha explicat que vol posar el focus en la prevenció, especialment entre els menors, i garantir nous espais lliures de fum.

stats