Societat 10/03/2021

Un supermercat alternatiu al carrer de Barcelona 'que ningú coneix'

Foodcoop BCN busca socis per posar en marxa un establiment cooperatiu que fomenti el consum sostenible

4 min
Els impulsors del projecte de supermercat cooperatiu davant de l'antic taller que ja tenen llogat a l'Eixample de Barcelona

BarcelonaNo apareixeria en cap rànquing dels passatges més bonics de Barcelona i per a la immensa majoria de barcelonins seria una quimera haver-lo de situar en un mapa. "Jo segurament visc al carrer de l'Eixample que ningú coneix", deia un dels seus pocs veïns en un consell de barri a l'hora de presentar queixes sobre els dèficits de neteja. Parlava del passatge d'Aragó: un cul-de-sac, al carrer Aragó entre Villarroel i Casanova, on avui dia pràcticament només hi ha portes del darrere d'alguns negocis i cotxes aparcats o abandonats –alguns dels quals adaptats ara com infrahabitatges–. Al fons del carreró, que és privat, fins fa dos o tres anys hi funcionava el Taller Garcés de planxa i pintura per a cotxes, i aquest local tindrà ara un canvi d'ús radical: Foodcoop BCN, que el té llogat des de principis d'aquest mes, el vol convertir en el primer supermercat cooperatiu de la ciutat.

Un súper diferent dels de tota la vida. D'entrada perquè per comprar-hi cal ser soci de la cooperativa –això suposa una aportació inicial de 90 euros i tres hores de feina com a voluntari al mes– i sobretot perquè es fixa com a criteri de funcionament que els productors rebin un preu just, que els clients també paguin un preu com més ajustat millor i que, en la mesura del possible, s'ofereixi producte de proximitat i ecològic. "El que es busca és democratitzar el consum sostenible, que no sigui necessàriament una cosa que només es pot fer en establiments més cars", explica Marta Pons, coordinadora del projecte. I això, apunten, s'aconsegueix partint d'un projecte sense ànim de lucre, minimitzant els passos de la cadena de distribució, comptant amb les hores de treball voluntari dels socis i, també, comprant producte gran i després fraccionant-lo per posar-lo a la venda.

El passatge d'Aragó, on ara s'acumulen els cotxes abandonats.

El funcionament del súper és senzill: per entrar-hi cal fer el pagament inicial, i el compromís de cada soci és aportar tres hores de treball voluntari cada mes (fent reposició de producte, posant-se a la caixa o fent qualsevol altra tasca senzilla per ajudar les cinc persones que sí que estaran contractades per fer funcionar l'establiment). La idea, a part d'ajudar amb mà d'obra, és que això creï sentiment de comunitat. "Serà el súper de cadascun dels socis, se'l sentiran seu, perquè hi treballaran i perquè podran decidir què s'hi ven", assegura Silvio Covolo, un altre dels impulsors del projecte.

Al súper s'hi podrà trobar tot el necessari per omplir un cistell de la compra amb l'excepció del peix fresc, que, d'entrada, per les dificultats logístiques que comporta, es deixa fora del projecte. Però sí carn o qualsevol producte alimentari o de neteja bàsic que es pugui trobar en un altre establiment, amb la particularitat que es minimitzarà el plàstic i que tot el que sigui possible s'oferirà a granel.

Lligat a la idea de rellançar el passatge, des de la cooperativa defensen que es treballarà perquè aquest nou espai social funcioni com a punt de trobada i conquereixi també el carrer. "No serà només un lloc de consum", asseguren. L'Ajuntament també ha començat a moure fitxes per intentar treure el passatge d'Aragó del seu estat de degradació: ha engegat contactes amb les comunitats de veïns i les propietats d’alguns establiments que hi tenen accés per intentar que es posin d'acord per arreglar l'espai i impulsar-ne el tancament nocturn, com es feia antigament. El compromís, segons detallen fonts municipals, és que el consistori també assumeixi tasques com la retirada dels cotxes abandonats. Confien que mesures com el tancament, la neteja o l'arribada de noves activitats reverteixin la insalubritat actual.

Es busquen socis

De moment, els impulsors del nou súper tenen el local llogat, un projecte de reforma valorat en uns 350.000 euros i l'avantprojecte presentat al districte de l'Eixample. Però els falta una fita important: augmentar el número de socis. Ara en tenen 135 i en necessiten un mínim de 500 per posar el projecte en marxa. "Estem segurs que ho aconseguirem. Barcelona estarà a l'altura", assegura la coordinadora del projecte, que exposa que en altres ciutats catalanes, com Manresa, on ja s'ha engegat un supermercat d'aquest tipus, Super Coop, s'han mobilitzat més de 700 socis i que, per una qüestió de mida, el repte ha de ser possible a Barcelona. Ara, per això, centren els esforços en la comunicació i confien poder tenir les obres de l'espai enllestides per obrir el mes de novembre d'aquest mateix any. Els avalen, asseguren, models d'èxit com el Park Slope Foodcoop, que funciona a Nova York des de fa 48 anys, o experiències més recents a França.

El local, pendent de la reforma.

Una de les persones més involucrades en fer que el projecte arrenqui a Barcelona és Rosa Rovira, veïna de l'Eixample, que es va fer sòcia de la cooperativa només tenir-ne les primeres notícies i ara s'encarrega d'explicar la iniciativa a tothom que s'hi interessa. La va seduir la idea de promoure directament el canvi en les formes de consum, de no haver d'esperar que "algú des de dalt ens arregli el sistema". S'ha enganxat al projecte tant per la banda del consum sostenible, que va ser la primera que la va atraure, com per la de fer barri i, de retruc, rellançar un carreró degradat.

El cartell on s'informa que es tracta d'un passatge privat.
stats