Mobilitat
Societat 16/09/2021

TMB vol oferir un servei de motos i vehicles compartits

La companyia estudia el 'sharing' com un "complement" al transport públic

Clara López Alcaide
2 min
Un usuari de motocicleta compartida circula per Barcelona en una imatge d'arxiu.

BarcelonaTransport Metropolitans de Barcelona (TMB) aspira a anar més enllà del metro i l'autobús i es planteja oferir un servei de motos i cotxes compartits de lloguer. És un dels gairebé cent projectes que inclou el pla estratègic de la companyia i que planteja fer el salt a la mobilitat compartida abans del 2025. "Volem convertir-nos en la principal empresa de mobilitat de Catalunya", ha destacat la presidenta de TMB, Rosa Alarcón, després de la reunió del comitè assessor del pla. Abans de l'estiu, TMB ja va anunciar que començava a dibuixar un servei de patinets elèctrics d'àmbit metropolità, així com un altre de repartiment de mercaderies. La posada en marxa d'aquests serveis, ara com ara, no té data.

Alarcón ha assegurat que volen deixar de ser una "empresa de serveis de transport públic per passar a ser una empresa de mobilitat" que inclogui serveis de mobilitat compartida com la bicicleta, la moto, el patinet i el cotxe. Tot i això, ha destacat que el "servei troncal" és el transport públic i que el sharing ha de servir com a "complement" per ajudar aquelles persones que no poden accedir-hi amb les diferents ofertes que planteja a mitjà termini. El primer servei en què es treballa és el de bicicleta, que s'inclou al pla i que és un "encàrrec" de l'Àrea Metropolitana de Barcelona. La presidenta de la companyia ha assegurat que s'està preparant la licitació del servei, però no n'ha donat més detalls.

Guanyar usuaris al transport públic

Un dels objectius principals de la companyia per als pròxims quatre anys és aconseguir que el 65% dels desplaçaments a Barcelona es facin amb transport públic i el 35% amb vehicle privat (actualment la proporció de desplaçaments públics i privats és del 51% i el 49%, respectivament), per fomentar una mobilitat més sostenible i reduir les emissions de CO2. La fita és arribar als 2,3 milions de viatgers diaris en dies feiners entre les xarxes de metro i bus. Això suposaria un 10% més que el 2019, quan es va arribar al màxim de viatgers de transport públic, una dada que s'ha reduït amb la pandèmia i que Alarcón preveu que repunti aquesta tardor: "Som un termòmetre de la situació".

Altres millores que planteja el pla, en aquest cas a la xarxa de metro, són l'obertura del tram central de la línia 9, així com dues estacions a Badalona (L1), dues a Esplugues (L3) i tres a Barcelona (L4). També s'apostarà per aconseguir que totes les estacions de metro siguin accessibles abans del 2025. Pel que fa a l'autobús, es posarà en marxa una hidrogenera (estació d'hidrogen) oberta al públic, es construirà una cotxera per a 550 vehicles i s'incrementarà la velocitat a les principals línies i eixos per reduir els temps d'espera. A més, es posarà en marxa el primer servei de bus semidirecte, que creuarà la ciutat de Glòries a Zona Universitària en poc més d'un quart d'hora i tindrà quatre parades.

stats