La fi del toc de queda dispara les morts a les carreteres

Les víctimes del maig i el juny superen les d’abans de la pandèmia

2 min
Estat en què ha quedat el cotxe accidentat aquest matí a Bescanó.

BarcelonaUn altre dels efectes de la fi del toc de queda ha sigut un increment disparat dels accidents de trànsit mortals. El 56% de les morts aquest any a les carreteres catalanes han sigut entre el maig i el juny, després que es deixés d’aplicar el confinament nocturn per frenar el covid-19. Han sigut dos mesos negres i fins i tot s'han superat les víctimes mortals d’abans de la pandèmia. El 2019 van morir 15 persones al maig i 13 al juny. Ara han sigut 17 al maig i 18 al juny.

L’última víctima del juny va ser la conductora d’un cotxe, una noia de 21 anys veïna de Terrassa, que va morir aquest dimecres al vespre al túnel del Cadí en un xoc amb un camió frigorífic. El cotxe es va incendiar. El juliol tampoc ha començat bé perquè el conductor d’un cotxe ha mort aquest matí quan ha topat contra un camió d’obres aturat a un lateral de la N-141e a Bescanó, a la coneguda com la carretera de la vergonya. Amb aquesta nova víctima ja són 63 les persones que han perdut la vida aquest any a les carreteres catalanes.

La meitat dels morts són de col·lectius vulnerables: 23 motoristes, cinc vianants i dos ciclistes. Les males xifres s’han concentrat en els últims dos mesos perquè si es fa un balanç de la sinistralitat de tot el primer semestre, el nombre de víctimes mortals se situa un 24% per sota del 2019. El Servei Català de Trànsit (SCT) agafa de referència el 2019 per fer la comparativa, perquè l’any passat la mobilitat va quedar molt alterada per les restriccions per frenar el covid.

Per franges d’edat, el grup de 35 a 44 anys concentra més morts, amb 17 víctimes, set més que el 2019. Més de la meitat dels accidents han passat els caps de setmana.

Mesures per reduir la sinistralitat

El delegat de l’entitat Stop Accidentes a Catalunya, Lilo Villasante, avisa que es preveia que amb l’aixecament de les restriccions de la pandèmia “hi hauria un increment de la sinistralitat”. Villasante considera que, a part de sancionar les conductes imprudents, també s’ha de fer “una reeducació viària” per prendre consciència dels perills dels accidents de trànsit. Des del SCT han explicat que una de les mesures que faran aquest estiu per reduir la sinistralitat a la xarxa viària serà reforçar les patrulles amb cotxes no logotipats dels Mossos d’Esquadra i mitjans aeris, per detectar algunes infraccions com ara utilitzar el mòbil conduint, avançar de manera incorrecta i no portar el cinturó de seguretat.

stats