Societat 10/01/2019

TMB reconeix que té 12 treballadors afectats per l’amiant

Admet que hi pot haver més casos i els sindicats demanen més revisions

G.a. / P.e.
2 min
Un cotxe del metro al taller de La Sagrera de TMB.

BarcelonaDesprés d’haver dut a terme des del mes de novembre revisions mèdiques al personal que podria haver estat afectat per la presència de fibres d’amiant als vagons de metro, TMB va concloure ahir que s’han detectat dotze casos d’alteracions pleurals “probablement relacionats” amb el contacte amb el mineral. Les alteracions a la pleura, membrana que recobreix les parets de la cavitat toràcica i els pulmons, no requereixen atenció mèdica, però han de seguir un control mèdic periòdic més intens. L’empresa reconeix que “és previsible que la xifra de casos augmenti durant els pròxims mesos” tenint en compte que entre el 2% i el 14% de les persones exposades a l’amiant presenten manifestacions pleurals.

La UGT va exigir en un comunicat que les revisions s’ampliessin a tota la plantilla de TMB. Per al sindicat, la conclusió de l’empresa és un “fet que prova la gravetat de la situació a la qual TMB pretenia restar importància des d’un primer moment”, i afegeix que “fins fa pocs mesos l’empresa negava” fins i tot aquestes afectacions benignes. Volen, a més, que es facin revisions a tota la plantilla, després que els dotze casos s’hagin detectat en una primera fase d’exàmens voluntaris que l’empresa ha fet a prop de 600 treballadors dels 800 que han estat potencialment exposats a l’amiant.

L’advocat especialista en riscos laborals i amiant Àlex Tisminetzky, del Col·lectiu Ronda, adverteix –amb prudència, perquè no ha vist els informes mèdics– que “les malalties poden trigar uns anys en desenvolupar-se”. Això no vol dir que els dotze afectats hagin de desenvolupar una malaltia necessàriament, però sí que “s’han de sotmetre a més controls i tenir molta més cura perquè tenen més risc”.

Les revisions es van acordar després que una inspecció al mes d’octubre detectés en tres vagons d’un metro la presència d’amiant a la pintura d’una part dels combois. Un mes després ja eren 49 els vagons en què s’havia detectat, però TMB insistia que no suposaven cap perill. Durant el novembre, TMB va adjudicar treballs per detectar i retirar amiant per dos milions d’euros mentre començaven les primeres revisions, que s’han fet mitjançant una tomografia axial computada d’alta resolució (TACAR), segons va informar TMB. Els resultats, tal com va explicar l’empresa, es comuniquen als treballadors i, si es detecten anomalies, es concerta una visita coordinada amb el servei de pneumologia de l’Hospital de la Vall d’Hebron.

L’amiant és un producte mineral de gran durabilitat i baix cost utilitzat durant molts anys en diverses indústries i en la construcció. El 1978 una resolució del Parlament Europeu el va declarar cancerigen i als anys 90 la majoria de països europeus van prohibir-ne l’ús. A l’estat espanyol no es va prohibir fins a l’any 2002, però hi ha edificis i maquinària que encara en contenen. Les fibres poden arribar a ser microscòpiques i no hi ha cap nivell d’exposició sense risc.

stats