SALUT

I tu, anul·les la visita al metge quan no hi vas?

Un 8% de les visites al centre d’atenció primària es perden perquè els usuaris no hi acudeixen

Tens visita programada al metge i a última hora et surt un imprevist. O ja has solucionat el problema i no hi vas. Però en cap cas anul·les la visita. La situació és més freqüent del que els professionals mèdics voldrien. Més de dos milions i mig de persones amb cita prèvia en algun centre d’atenció primària de l’Institut Català de la Salut (ICS) durant l’últim any no s’hi han presentat. Això representa un 8% del total de cites programades a la xarxa d’atenció primària. Les visites que no es fan es perden perquè no hi ha temps per reprogramar-les i atorgar-les a una altra persona. És per això que l’ICS ha engegat una campanya de conscienciació per explicar que cal anul·lar o canviar la cita si no s’hi pot anar. “Representa un nombre important de visites perdudes que podria aprofitar una altra persona”, reconeix Clara Pareja, metge de família de la direcció assistencial d’atenció primària de l’ICS. En un any, els professionals d’atenció primària fan més de 38 milions de visites.

L’ICS recorda que hi ha diversos canals per anul·lar la cita. Es pot fer a través de la web de l’ICS, des de l’aplicació La Meva Salut, a través del telèfon (93 326 89 01) i al mateix CAP. Pareja apel·la a la “responsabilitat” dels ciutadans: “Els pacients són els únics que saben que no vindran i aquesta informació és difícil d’obtenir per nosaltres si ells no ens ho diuen”. Hi ha centres d’atenció primària que recorden per SMS, per correu electrònic o per telèfon la cita als usuaris i els expliquen que si l’anul·len amb antelació la podrà aprofitar una altra persona. Com que no hi ha un perfil únic d’absentista, tampoc hi ha una sola estratègia per combatre-ho. La idea és que cada centre d’atenció primària pugui saber quin servei té més absentisme “perquè pugui actuar localment sobre aquells factors que hi influeixen i engegar accions de millora”, diu Pareja. Les causes de l’absentisme són múltiples. Hi ha gent gran que no sap que té l’opció d’anul·lar la visita i gent jove que necessita una actuació més ràpida i si resol el problema abans ja no va a la cita programada. També hi ha variabilitat depenent del territori. Hi ha centres d’atenció primària del Vallès Oriental i Occidental on el percentatge de persones que no es presenten a la cita concertada arriba, en especialitats com l’odontologia, al 20%. La primera acció de l’ICS és, segons Pareja, “facilitar al màxim l’accessibilitat perquè la gent pugui programar i desprogramar les visites” ja sigui per telèfon, per internet o per missatge.