SANT JOAN
Societat 23/06/2015

Com viure tot l’any venent petards durant un mes

Les empreses de pirotècnia obren botigues fora de Catalunya per poder fugir de l’estacionalitat

Núria Martínez
3 min
LLUM I COLOR PER SANT JOAN  Els més petits compren diferents objectes pirotècnics per a la revetlla.

BarcelonaPetards, bengales, piules, bombetes, traques, fonts i coets. Com cada any, des de l’inici del mes de juny fins a la revetlla de Sant Pere -i en especial durant la nit de Sant Joan- tota mena d’objectes pirotècnics prenen les places i els carrers d’arreu del país. Persones de totes les edats aprofiten la nit del 23 de juny per llançar els petards que durant l’any no poden fer explotar. Aquest 2015, després de diversos anys de davallada a causa de la crisi, el sector preveu una millora substancial de les vendes. Un total de 1.268 establiments venen articles pirotècnics a Catalunya -80 punts més que l’any passat-, i registren un increment d’un 6,7%. Però, tot i la millora en les vendes, ¿com poden viure els negocis de petards durant la resta de l’any? Petardos CM, una de les empreses de pirotècnia més grans de l’Estat, guanya el 70% dels beneficis el mes de juny i el 30% restant per Nadal. “A Catalunya només es consumeix aquest producte durant l’estiu, però a la resta de l’Estat en compren per les festes de Nadal”, explica el propietari de l’empresa catalana, Josep Maria Vilardell.

En aquest sentit, expressa que com a negoci és molt difícil viure de “l’estacionalitat” i passar la resta de l’any en una “travessia pel desert”. “És impossible viure només de Sant Joan si no tens altres negocis que et permetin guanyar-te la vida els altres mesos”, explica Vilardell. Per aquest motiu, Petardos CM fa 15 anys va decidir obrir mercat en altres punts de l’Estat. Actualment tenen 160 punts de venda a Catalunya i 17 en altres comunitats autònomes. “Tot i que la gran majoria dels beneficis els aconseguim per Sant Joan, fem dues campanyes a l’any que ens permeten viure més còmodament”, explica el propietari de l’empresa. Abans d’obrir mercat a la resta del’Estat, Petardos CM disposava de tres empleats fixos durant tot l’any i augmentava la plantilla fins a 100 treballadors durant el mes de juny. Actualment tenen 20 persones contractades durant tot l’any i 500 per Sant Joan. “Aquests dies treballem les 24 hores, organitzats per torns”, expressa.

Pel que fa a la resta de l’any, Vilardell defensa que és “molt difícil” poder vendre “alguna cosa” i afegeix que els objectes pirotècnics només s’adquireixen per victòries d’equips esportius o per casaments, bàsicament. Per aquest motiu, del total de 177 botigues de què disposa Petardos CM a tot l’Estat, 60 estan tancades durant 11 mesos. “Un local de pirotècnia ha d’estar adequat i hem de pagar el lloguer cada mes per poder-hi seguir”, afegeix.

Negoci estacional

Fernando Casado, propietari de Llamps i Trons, explica que tot i que la majoria de vendes es realitzin al mes de juny, durant la resta de l’any han de treballar perquè el producte tiri endavant. Llamps i Trons té 24 botigues i durant el mes de juny disposa de 60 treballadors. “Sant Joan és el moment d’entrega del producte al client, però treballem durant molts mesos perquè pugui estar a punt”, apunta Casado.

En aquest sentit, explica que el negoci dels venedors de petards es pot equiparar amb el dels pagesos. “Estem tot l’any preparant-nos per vendre el nostre producte durant unes dates concretes, però depenem de molts factors externs que ens poden fer variar el volum de vendes”, afirma. Unes condicions climatològiques adverses, una mala situació econòmica o un canvi en la normativa poden causar una davallada molt considerable de les vendes. “És un negoci molt angoixant. Tot penja de fils que es poden trencar en qualsevol moment”, argumenta el propietari. I afegeix que si durant el mes de juny plou les vendes cauen en picat.

Llamps i Trons ven el 80% del producte per Sant Joan i el 20%, per Nadal. “Abans tenia un altre negoci i el complementava amb aquest. Quan va arribar la crisi em vaig haver d’adaptar a les noves circumstàncies i centrar-me en el dels petards”, apunta. Ara disposa d’una botiga fora de Catalunya per poder vendre durant les festes de Nadal.

Focs Artificials Estalella -que venen petards, materials pirotècnics i focs artificials arreu de l’Estat- reparteix les vendes entre Sant Joan, Nadal i les festes majors de la primavera i de l’estiu. El volum de vendes que registra aquesta empresa per la revetlla és d’un 40%, per Cap d’Any un 25% i un 35% durant la resta de l’any. “Els diables o els correfocs de les festes majors ens permeten vendre durant diversos mesos de l’any”, explica un dels administradors de l’empresa, Manel Estalella.

Augment de vendes

Des de Protecció Civil esperen que la millora econòmica es tradueixi en un augment de les compres en pirotècnia. Per aquest motiu han fet una crida a respectar les franges d’edat que limiten la manipulació del material pirotècnic, les distàncies de seguretat i consells com ara no llançar-los contra persones o objectes.

stats