La zona alta, en peu de guerra contra una benzinera

El projecte de construir una estació de carburant a pocs metres de dues escoles, un parc i una clínica mobilitza els veïns de Sarrià

A Barcelona hi ha un total de 61 benzineres, segons les dades del consistori. I aviat podrien ser 62. Però la nova, que està en procés d’instal·lació a un petit solar del carrer Eduardo Conde, al barri de Sarrià, ha posat la zona alta de la ciutat en peu de guerra. Sobretot, pel fet que es vol construir a escassos metres de dos centres escolars: el Sagrado Corazón Corazonistas -situat a menys de 40 metres del solar- i el Liceu Francès. A un carrer estret que des del 2011 està definit com a camí escolar i que, per tant, de dilluns a divendres en hora punta s’omple de nens carregant motxilles. De fet, com passa a molts punts de Sarrià-Sant Gervasi, el districte que té una concentració més alta d’escoles per metre quadrat.

A més, el carrer Eduardo Conde disposa d’una única vorera -i no especialment ampla- situada precisament al costat del solar de la polèmica. I amb un únic carril de circulació en sentit descendent, que és des del que es preveu l’accés de vehicles a la nova instal·lació.

Tots aquests condicionants, també sumats a punts com la proximitat dels jardins públics de la Vil·la Amèlia i d’espais com la Clínica Cima, han fet indignar el barri i molt especialment la comunitat educativa que hi ha. Demanen que el projecte, promogut per l’empresa Rquer, no tiri endavant i pressionen el consistori perquè declini la sol·licitud de llicència demanada. Abans de Nadal els veïns van signar una sonora campanya de mobilitzacions que també va implicar entitats de Pedralbes per exigir al govern d’Ada Colau que no autoritzés el projecte. La campanya ha mobilitzat associacions de veïns, AMPA, la direcció de les escoles i ciutadans a títol individual.

Però ara han canviat de tàctica: busquen la via negociada. Per això s’estan duent a terme reunions entre les diferents parts implicades, per trobar una alternativa que convenci el promotor de no impulsar la benzinera i que el solar es pugui destinar a una activitat que generi menys oposició.

“La millor manera és arribar a un acord amb el promotor perquè la benzinera no s’acabi fent”, resumeix Cristóbal Calzado, director del col·legi Sagrado Corazón, que concreta que els diferents col·lectius que s’han donat cita en les concentracions setmanals de protesta han decidit rebaixar el to de la mobilització, que es feia cada divendres, i pressionar per la via del diàleg.

Al seu torn, l’Ajuntament concreta que el projecte, que es defineix com una benzinera low-cost perquè funciona com a autoservei, es troba en el punt de la tramitació de la llicència i que aquest és un procediment reglat que, això sí, es vol que sigui al més obert possible als veïns.

“Si compleix, tirarà endavant”

“No hi ha marge per denegar la llicència si la benzinera compleix totes les normes establertes”, apunta el regidor del districte, Gerardo Pisarello. De fet, el ple de Sarrià-Sant Gervasi va denegar una proposta del PP perquè l’Ajuntament aconseguís la propietat del solar i li donés un ús públic. Barcelona en Comú no va donar suport a la iniciativa i la postura de l’equip de govern no s’ha mogut de la necessitat d’estudiar que el projecte s’ajusti a la legalitat. De fet, l’activitat està reglada per una normativa estatal. “Com a districte estem molt a sobre i som molt exigents amb això que compleixi tots els requisits i informes que estableix la normativa. Només quan l’expedient compti amb tots els informes favorables i es compleixi el 100% del que fixa la normativa, tirarà endavant”, apunta Pisarello.

Camí escolar

Els veïns tenen coneixement des del mes d’abril, quan van rebre la pertinent comunicació oficial, del tipus de projecte que es preveia instal·lar al solar. I diferents entitats, des de les escoles fins a les associacions de veïns, es van involucrar des d’aquell moment en la presentació d’al·legacions. A banda de posar de manifest el que consideren un risc per als centenars d’alumnes que cada dia transiten a peu per aquest carrer, també focalitzen els recels en els problemes de circulació afegits que creuen que pot provocar i en els riscos per a la salut.

“Veiem que el projecte vulnera clarament els nostres drets”, apunta el director del Sagrado Corazón, que remarca que hi ha tres benzineres equidistants d’aquesta i que, per tant, la demanda està coberta al districte, on ja n’hi ha quatre.

La previsió amb què treballen els promotors d’aquesta benzinera és que serveixi per distribuir 300.000 litres de carburant cada mes i, per normativa, les diferents instal·lacions haurien d’ocupar menys de 300 metres quadrats -tot i que la parcel·la superi els 400 metres. Contra la benzinera, la zona alta recupera ara l’esperit de protesta de què va fer gala quan s’estudiava ubicar la gossera al costat del Parc de l’Oreneta.

El + vist

El + comentat