Suplements 28/02/2016

El transport, clau en l’estratègia de l’'e-commerce'

Les empreses de missatgeria s’especialitzen per ser més competitives i cobrir les necessitats de les plataformes 'online' i dels seus consumidors

B.v.
4 min
El transport, clau en l’estratègia  de l’‘e-commerce’

Les empreses de logística i transport han vist com la seva importància, presència i el volum de treball han augmentat a mesura que l’ e-commerce ha agafat força. El valor i l’eficàcia d’aquest tipus d’empresa són factors bàsics per a les companyies de comerç electrònic, ja que la logística es relaciona directament amb els costos que hauran de pagar als clients i també amb la velocitat amb què es rebran els paquets. El transport s’ha convertit, doncs, en un factor determinant en l’estratègia de l’ e-commerce. El fet que hagin aparegut noves empreses online de missatgeria i que hagi augmentat notablement la competència ha provocat que moltes optin per especialitzar-se i intentar oferir un servei diferent de les altres.

El cas de l’empresa catalana SinMaletas n’és un exemple, ja que des que va néixer -l’any 2008- s’ha especialitzat en el transport i l’enviament d’efectes personals de tot tipus, tant per a viatges com per a mudances petites: maletes, caixes, material esportiu i instruments musicals, entre d’altres. “Quan vam obrir ho vam fer pensant sobretot en les persones que viatgen per negocis i que ho volen fer amb la màxima comoditat possible. I també en les que viatgen per plaer i no volen preocupar-se per si perden l’equipatge, per si porten més pes del permès, per si han de pagar per facturar, etc.”, diu la responsable de comunicació de SinMaletas, Patricia Moreno. “Amb el temps, el perfil del nostre client s’ha anat ampliant molt. Ara treballem sobretot amb estudiants que van d’Erasmus i amb persones que marxen del país per fer un màster, un doctorat o per feina, que són moltes”, afegeix. A més d’Europa, l’empresa fa enviaments a diversos països d’arreu del món, com ara els Estats Units, Austràlia o el Canadà, entre molts d’altres.

Quin és el punt fort?

Per assumir aquesta nova responsabilitat que els ha imposat l’ e-commerce, les grans empreses tradicionals de missatgeria han hagut d’adaptar-se i fer molts canvis en poc temps. A més d’invertir recursos per aconseguir ser més eficaces, àgils i flexibles i acontentar un client cada vegada més exigent pel que fa al temps d’entrega, moltes també han apostat per especialitzar-se.

Per exemple, Seur ha apostat sobretot per facilitar la internacionalització. A l’hora d’afrontar aquest repte, l’empresa s’ha integrat en una de les xarxes internacionals de transport més importants del món, DPDgroup (la marca comercial de GeoPost). L’ e-commerce ha sigut un dels grans responsables del creixement del negoci internacional, ja que en el món online no hi ha fronteres. Els operadors de transport juguen un paper fonamental perquè acompanyen les empreses en la seva expansió i, per tant, tampoc volen tenir fronteres.

També altres empreses líders del sector de la logística han buscat la manera de ser més competitives a través de l’especialització. Des de fa uns mesos Nacex permet als clients seguir el trasllat del producte adquirit a internet a través d’una aplicació per l’iPhone i l’iPad, i aviat també estarà disponible per a altres dispositius mòbils. I el grup MRW, entre altres serveis, és l’únic que permet el trasllat urgent d’animals, mitjançant vehicles condicionats per a llargs recorreguts, amb sales d’espera i un equip de veterinaris propi. “Per desenvolupar un negoci sòlid és molt important oferir una gamma de serveis que s’adaptin a les demandes de cada client i sobretot oferir-los serveis dissenyats per cobrir necessitats concretes per a sectors molt especialitzats”, diu el director comercial del grup MRW, Ignacio Achirica.

Model del nord d’Europa

Un altre sistema de logística, que encara és força desconegut al nostre país, és el multioperador; és a dir, fer els enviaments a través d’una empresa que gestiona diverses companyies de transport. Als països del nord d’Europa, un 60% dels enviaments es fan utilitzant aquest sistema, però al sud del continent de moment només hi ha una plataforma que ofereix aquest servei, l’empresa catalana Deliverea, i és relativament nova, va néixer al març del 2015.

“Volem popularitzar el concepte multioperador, que permet que les empreses puguin treballar amb diversos operadors però que no hagin de gestionar-los tots per separat, sinó que només s’hagin de posar d’acord amb una empresa que gestiona totes les altres”, explica Joan Rivera, l’executiu en cap de Deliverea. “L’avantatge de treballar amb més d’un operador és que podem definir, segons el paquet, amb quina empresa el distribuïm. Optimitzem operadors en funció de l’objecte”, puntualitza.

Complementàries

Les empreses de transport són bones en la logística però a vegades no tenen el coneixement tecnològic que els demanen les empreses d’ e-commerce. I al seu torn les empreses d’ e-commerce quan comencen sovint tampoc dominen el món del transport i la logística, opina Rovira: “Nosaltres fem una mica d’intermediaris entre el que demanen els uns i el que poden oferir els altres, i els assessorem. Probablement no tardarà a haver-hi altres plataformes amb aquest servei multioperador perquè fa que les empreses siguin més competitives”.

stats