L'Institut Cartogràfic es reinventa i aposta pel codi obert

L'agència de cartografia de la Generalitat presenta una nova estratègia tecnològica en unes jornades de referència del sector a la Universitat de Girona

L'aparició de Google Earth, Google Maps i els 'smartphones' va revolucionar l'accés a la informació geogràfica ja fa més d'una dècada. La transformació va ser radical i sobtada, i les agències de cartografia oficials s'hi han anat adaptant a poc a poc. L'Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC), l'agència de cartografia de la Generalitat, ha presentat aquesta setmana una nova estratègica tecnològica a les Jornades de Software d’Informació Geogràfica Lliure, unes jornades de referència del sector, a la Universitat de Girona (UdG).

L’ICGC es vol reinventar i ho vol fer apostant pel codi obert en les seves aplicacions. És a dir, publicant el codi informàtic del programari que desenvolupa perquè qualsevol ciutadà o organització el pugui reutilitzar. “És un canvi de xip. El projecte inicialment és obrir el codi, però obrir el codi és només una excusa per després generar un contacte més directe i que no ens vegin com una institució que fa cartografia aïllada del món”, explica Antonio Magariños, adjunt a la direcció de l’ICGC. “Volem ser un dinamitzador d’aquest sector”, afegeix.

Mantenir el valor afegit i millorar tecnològicament

L’agència cartogràfica de la Generalitat reivindica el valor afegit que té la seva informació: oficial, amb la mateixa qualitat per a tot el territori, amb els topònims i noms de carrers correctes… També admet, això sí, que ha de millorar tecnològicament. Fins al 2003, les descàrregues de la seva web eren de pagament. Fins al 2017, requerien completar abans un lent procés de registre. “L’administració és per definició farragosa, però el sector de la informació geogràfica està seguint una altra tendència”, apunta Antonio Magariños.

“Hem de canviar de xip, o ens desconnectarem de la societat, i les dificultats d’accés a la informació que estan presents en els nostres productes les veiem i les hem de superar amb una reorientació”, afegeix l’adjunt a la direcció de l’ICGC. L’objectiu final, conclou Margariños, és “limitar la burocràcia i que sigui un servei tan senzill de fer servir com el que qualsevol ciutadà pot trobar a la xarxa, però amb la riquesa que el ciutadà català ha pagat amb els seus impostos”. Un exemple d’això és el servei de creació de mapes Instamaps.

Els mapes interactius de l’ARA i el posicionament de Girona

Les Jornades de Software d’Informació Geogràfica Lliure també han comptat amb la participació del diari ARA, que hi ha presentat l’ús que fa dels mapes interactius a la seva secció de periodisme de dades, Ara Data, i als seus interactius. Els mapes interactius permeten oferir més profunditat d’informació que els mapes estàtics. Però, a més de permetre l’exploració lliure de les dades, l’ARA ha experimentat amb mapes interactius que inclouen una visita guiada, per ajudar els lectors a navegar i per integrar els mapes amb el relat periodístic.

Aquestes jornades, organitzades pel Servei de Sistemes d'Informació Geogràfica i Teledetecció (SIGTE) de la UdG, han arribat enguany a la seva dotzena edició. Fa dos anys, Girona també va acollir la conferència internacional d’usuaris i desenvolupadors de QGIS, el programari d’informació geogràfica més utilitzat del món. El posicionament de Girona com a ciutat de referència al món en aquest àmbit es va consolidar aquest mes de febrer, quan es va llançar una nova versió de QGIS batejada com a QGIS 3.0 Girona.

Molt més que mapes

Més continguts de