EMPRESES

Vendes rècord en menjar per a mascotes

Cotecnica de Bellpuig factura 120 milions després d’invertir-ne 16 en la seva marca

A.G.F.
2 min
L’entitat va obrir fa poc una fàbrica d’extrusionats a Bellpuig.

BellpuigLa cooperativa agroalimentària Cotecnica de Bellpuig continua amb un creixement imparable. Des que l’any 2018 va crear la seva pròpia marca d’alimentació per a animals de companyia, Ownat, la facturació de l’entitat ha anat augmentant a un ritme del 15% anual. L’any passat, la xifra va assolir 120 milions d’euros, un 80% dels quals pertanyen precisament a la divisió d’alimentació de gats i gossos.

El creixement en el sector del menjar per a mascotes és generalitzat, al voltant del 9% al conjunt de l’estat espanyol. La humanització dels animals, que cada cop formen més part essencial de les famílies europees, la reducció de la natalitat i esdeveniments com la pandèmia han fet augmentar una demanda creixent. I Cotecnica ho està fent per sobre de la mitjana del mercat.

Els seus responsables ho expliquen per les inversions que han fet per millorar la qualitat del seu producte. I és que ells defensen que la seva producció de menjar natural i saludable ha permès facturar més diners amb menys quantitats.

En els últims anys han fet una inversió de setze milions d’euros i en preveuen set més fins al 2025. Cotecnica disposa actualment de tres fàbriques d’aliments extrusionats, que es caracteritzen per una barreja homogènia dels ingredients i una cocció adequada. “Nosaltres vam apostar per la naturalitat, amb productes de proximitat i frescos”, afegeix Sara Sabi, directora de màrqueting de la cooperativa. Carn, poma, pastanagues, cereal, herbes aromàtiques, patates, moniatos... Cotecnica assegura que més de la meitat dels ingredients del seu menjar són frescos.

Reconeixement a l’estranger

El volum més gran de vendes d’Ownat (un 70%) prové de les exportacions. Els seus promotors assumeixen que el reconeixement és més gran entre la clientela de fora de l’Estat, sobretot de França, encara que també d’Itàlia i de Portugal.

Recentment, han iniciat operacions a la Xina i està previst que ho facin aviat a Mèxic. En total, la marca exporta a 48 països, com Bèlgica, l’Europa de l’Est, Perú, Xile, Taiwan, Costa Rica i Polinèsia.

Cotecnica està formada per un total d’onze cooperatives catalanes (Linyola, Ivars d’Urgell, Bellcaire, Albesa, Banyoles, Vic, Santa Coloma de Queralt, Sant Joan de les Abadesses i Pirenaica de la Seu d’Urgell), a més de Guco de Terol i Cobadú de Zamora.

Nascuda l’any 1982 com a fabricant de correctors i premescles vitamíniques, minerals per a pinsos, substituts de la llet i medicaments veterinaris, el 1991 va iniciar una nova àrea d’activitat econòmica: la divisió d'aliments per a animals de companyia, que avui és un pilar fonamental del seu negoci.

Disposa de 130 treballadors i reivindica que la seva és una “economia col·laborativa amb proveïdors pròxims, que aprofita els recursos agraris i ramaders del territori”.

Un sector a l’alça

Segons un estudi de l’any passat de l’empresa d’informació econòmica Alimarket, “els consumidors estan menys disposats a retallar la despesa de les mascotes”. Fediaf, la patronal del sector a Europa, calcula (amb dades del 2021) que actualment hi ha 90 milions de llars amb una o més mascotes, cinc milions més que el 2019. S’hi comptabilitzen 113 milions de gats, 92 milions de gossos, 48 milions d’ocells i 56 milions d’altres animals. Pel que fa a l’estat espanyol, les xifres d’Anfaac quantifiquen un cens de 29 milions de mascotes entre gossos (9,3 milions), gats (5,8 milions) i altres animals.e

stats