Societat 13/03/2013

Es crea el Clúster Ecommerce&Tech Barcelona

El clúster el promouen un grup d’empreses i emprenedors que sumen esforços per posicionar la ciutat com un referent mundial del comerç electrònic, atreure inversions i assolir més nivell de competitivitat.

2 min

Barcelona compta amb un nou clúster que té com a objectiu aglutinar els principals empresaris i emprenedors del sector digital i del comerç electrònic de la ciutat per guanyar competitivitat, atreure inversió i posicionar la capital catalana com un referent mundial en aquest àmbit. És el Clúster Ecommerce & Tech Barcelona. Entre els promotors hi figuren empreses que generen ocupació, gaudeixen de projecció internacional i han fet possible que avui Barcelona sigui un referent d’aquest sector al sud d’Europa. És el cas de Be Republic (Gerard Olivé), Grupo ITNet (Carlos Blanco), Inspirit (Dídac Lee), Edreams (Mauricio Prieto), Lets Bonus (Miguel Vicente), Parabebés (Mireia Mir), Privalia (Lucas Carné), Necotium (Manuel Matés), Nubalia (Miguel Planas), Trovit (Iñaki Ecenarro), Ulabox (Jaume Gomà) i Softonic (Tomás Diago).

El clúster també està obert a proveïdors de serveis d’aquestes empreses, així com a inversors vinculats a aquest camp. Vol ser un espai de detecció de noves oportunitats i un pol de creixement del teixit empresarial local, a més d'una eina per fomentar la cultura emprenedora. En aquest sentit, formen part del clúster com a impulsors Active Venture Partners (Christopher Pommerening), La Caixa Capital Risc (Carlos Trenchs), RCD (Ignasi Costas) i Nauta Capital (Marcel Rafart).

Entre els avantatges de formar part del nou clúster hi figura el suport en la captació de finançament, tant d’entitats públiques com privades (Business Angels, Capital Risc, Fòrums d’inversió), l’existència d’un canal de comunicació amb l’administració per a temes fiscals i jurídics, la facilitat quant a la interrelació amb els diferents agents implicats (administració, universitats, mitjans de comunicació) i la promoció de la cultura emprenedora i l’atracció de talent i el foment del 'networking'.

El nou clúster compta amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona, a través de Barcelona Activa. Es perfila com una oportunitat de posicionar Barcelona al nivell de ciutats que treballen activament en el camp del comerç 'online' i que són un referent internacional, com Amsterdam, Berlín, Londres, París, Tel Aviv, Sao Paulo, Sidney o Silicon Valley (EUA), tot un model que cal seguir pel que fa a la creació d’empreses tecnològiques.

El sector digital i, en concret, l’'e-commerce', ha experimentat una autèntica revolució en els últims deu anys, i ha donat lloc a importants empreses que estan generant ocupació i que s’estan posicionant a nivell internacional. Es tracta d’un sector en creixement, que preveu triplicar en cinc anys el nombre d’empreses, llocs de treball i presència internacional.

A Barcelona, l’any 2011 ja hi havia 20 empreses del sector amb presència a més de 40 països, segons un estudi realitzat per Manuel Matés, cofundador del portal Olé. Aquestes empreses van facturar més de 2.000 milions d’euros i van donar feina a més de 5.000 persones.

La previsió és que aquestes xifres vagin a l’alça tenint també en compte les darreres dades de l’Òmnibus Municipal de Comerç 2012, segons el qual un 38,9% dels barcelonins compren per internet.

stats