Publicitat
Publicitat

DEU ANYS DESPRÉS DE LES PRIMERES CAMPANYES

L'Hospitalet i el Baix Llobregat assumeixen amb realisme el fracàs d'una llarga reivindicació

Foment confia ara soterrar vies a la inversió privada

Promeses sí, calendari no. El secretari d'estat d'Infraestructures, Víctor Morlán, es va conformar ahir a donar la cara a l'Hospitalet advertint que el soterrament de les vies no es farà sense capital privat.

Viure a l'Hospitalet o a Sant Feliu i no haver-ne visitat alguns dels seus barris és el primer efecte habitual d'unes ciutats que van créixer desmesuradament com a dormitori i que van veure com la relació entre els seus barris quedava esquarterada a cop d'infraestructures al servei de la capital. Per això, ara ja fa una dècada, institucions i veïns van començar a anar de la mà en un primer front: el soterrament de vies de tren. El 5 d'octubre del 2000 es presentava, per exemple, la plataforma L'Hospitalet Sense Vies, amb 108 entitats.

Més de deu anys després, el més calent és a l'aigüera i per això, el 23 de desembre, l'alcaldessa de l'Hospitalet, Núria Marín, va demanar reunir-se amb Foment per desencallar un projecte que està redactat i aprovat però pendent de licitació. No hi ha ni cinc al calaix de Foment per afrontar unes obres de més de 400 milions d'euros i el seu secretari d'estat, a qui en valor no el guanya ningú, es va presentar ahir a peu de zona calenta per afirmar sense embuts que el que havia d'haver començat el 2010 no es farà ni el 2011 ni el 2012. A Sant Feliu, l'alcaldessa, Lourdes Borrell, ha convocat avui una reunió extraordinària contra l'incompliment del pacte del 2006.

Morlán s'ho va fer venir bé per esmentar l'arribada de la L9 a l'Hospitalet, en una altra de les peces del pla de soterrament -que preveu una estació intermodal a la Torrassa-, i llançar l'ham a la Generalitat per buscar conjuntament inversió privada per executar els projectes. Fonts de la Generalitat van apuntar ahir que difícilment es trobarà capital privat que vegi atractiva una plusvàlua immobiliària per finançar el cobriment de les vies en el marc econòmic actual. En una reunió prèvia amb dirigents veïnals del Gornal i Bellvitge, Morlán no va descartar la construcció d'ascensors a Bellvitge com a mesura provisional.

Més satisfets van quedar els alcaldes de Rubí, Sant Cugat, Terrassa, el Papiol, Pallejà, Corbera, Sant Andreu de la Barca i Castellbisbal, que a la tarda van arrencar el compromís de Foment per desencallar el pont aturat de Castellbisbal, l'enllaç entre les autopistes AP-7 i A-2. Morlán va acceptar tramitar el projecte i el pressupost inicial i deixar les modificacions i millores per a pressupostos futurs. Aquesta va ser una de les obres que va aturar Foment per la crisi l'estiu passat.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT