Publicitat
Publicitat

AUTOMOCIÓ

La marca creu que cal abaratir costos per ser competitius

Els Seats híbrids i elèctrics es faran esperar quatre anys

Seat no preveu fabricar cotxes híbrids i elèctrics en sèrie abans del 2015, un horitzó que creu "realista" per casar oferta i demanda. Les primeres unitats, però, circularan en proves a partir de l'any que ve.

El fabricant automobilístic va revelar ahir l'estratègia en matèria de mobilitat elèctrica, que s'orientarà primer a flotes de les administracions i empreses i, en una segona fase, abordarà el mercat de particulars d'aquí quatre anys. Malgrat que algunes marques competidores ja tenen híbrids i vehicles elèctrics als seus concessionaris (Nissan compta amb el Leaf i Renault està a punt de llançar la berlina Fluence), el president de Seat, James Muir, és partidari d'esperar que el producte que pugui oferir sigui prou competitiu, tant en preu com en prestacions. Actualment, va explicar Muir, el vehicle elèctric continua sent cinc vegades més car que el cotxe de benzina. En el cas de l'híbrid, el sobrecost que impliquen les bateries elèctriques rondarà els 3.000 o 4.000 euros, segons el vicepresident de recerca i desenvolupament, Matthias Rabe. Muir va afegir que hi ha un "desfasament" entre les previsions que s'havien fet i el que realment ha acabat passant. "Fa dos anys ens deien que el 2011 hi hauria 12.000 cotxes elèctrics circulant a Espanya i se n'han venut 197 fins a l'agost", va afegir.

Tot i que l'arrencada del cotxe elèctric es retardi, Seat va presentar ahir el primer vehicle elèctric preparat per circular: l'Altea XL Electric Ecomotive. Les primeres unitats d'aquest cotxe, que té una autonomia d'uns 135 quilòmetres, començaran a rodar en proves cedides a administracions catalanes i espanyoles a partir del gener. També repartiran els primers León Twin Drive, el model híbrid de la marca.

La producció en sèrie no començarà fins al 2015 en el cas del Twin Drive i un any més tard pel que fa a l'Altea elèctric. La companyia no preveu desenvolupar un producte específic per a la mobilitat elèctrica, sinó que prefereix adaptar els models actuals. La fàbrica de Martorell serà una peça clau per a aquestes adaptacions, segons Muir. Els futurs elèctrics de la marca, però, podran sortir d'altres centres a l'estranger, ja que l'Alhambra i el nou Mii es fabriquen a Portugal i Eslovàquia, respectivament.

Elèctric i assequible

L'estratègia de Seat no pot deslligar-se de la del grup al qual pertany, Volkswagen. Les marques treballen en competència per desenvolupar els seus vehicles, però ho fan aprofitant-se de l'embrió tecnològic que és compartit amb el grup.

El paper de la marca amb seu a Martorell no és, doncs, anar al capdavant en innovació, segons va reconèixer ahir el mateix president. Per a això, ja hi ha altres marques d'alta gamma. El gran repte de Seat és fer que aquesta tecnologia s'abarateixi fins a adaptar-se a les butxaques dels seus potencials compradors.

Però hi haurà d'haver incentius dels governs per donar una empenta a aquests nous vehicles. Ara per ara, va dir Muir, la suma de fins a 30.000 euros amb què el govern espanyol subvenciona la compra de cotxes elèctrics és "crucial" perquè els clients no estan disposats a pagar el cost real del vehicle.

Seat també compta amb els proveïdors en l'estratègia per millorar la competitivitat dels seus futurs elèctrics. Fa poc va tancar un preacord per col·laborar amb Ficosa i Sanyo en el desenvolupament de bateries. A més, lidera el projecte Cenit Verde, que aglutina empreses de tot l'Estat en projectes relacionats amb mobilitat elèctrica.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT