Publicitat
Publicitat

CINEMA

Rodrigo Cortés dirigeix un inquietant Robert De Niro en un 'blockbuster' barceloní d'ambicions internacionals

'Red lights', de Catalunya al món

El cinema català planta cara a Hollywood. Un thriller fantàstic de 13 milions d'euros, produït a Barcelona i amb Robert De Niro, arribarà als cinemes de tot el món durant l'any 2012.

Gràcies a l'estrena de Red lights , la distància entre Hollywood i Barcelona s'ha escurçat sensiblement. Amb un pressupost de 13 milions d'euros, el nou film de Rodrigo Cortés és la demostració que, si es vol, des de Catalunya es poden fer pel·lícules competitives en el mercat internacional. Red lights s'estrenarà aquest estiu als Estats Units i més tard a la resta del món. Una pel·lícula rodada principalment a Barcelona i de producció íntegrament catalana competirà a la cartellera nord-americana amb blockbusters com Los vengadores . La clau, segons el productor del film, Adrián Guerra, és "conèixer el mercat internacional i els mecanismes que el governen" i tenir en compte que l'estat espanyol "només representa el 2,5% de la taquilla mundial".

El soci de Guerra en aquesta agosarada empresa és Rodrigo Cortés, que després d'enlluernar el món des del taüt de Buried, que va guanyar tres Goya i el Gaudí a la millor pel·lícula en llengua no catalana, torna amb un thriller sobre uns científics que investiguen fenòmens paranormals, enfrontats al mèdium més famós del planeta i, per damunt de tot, als seus propis dubtes. El director prefereix no revelar gaires secrets sobre un film dissenyat com si fos un número de màgia: "Té una fase inicial en què es despleguen els naips i un pot seguir les mans del prestidigitador i, llavors, a partir d'un gir dramàtic, com en els números de màgia, tot es torna estrany i un comença a desconfiar del prestidigitador i d'ell mateix. I al final, esclar, hi ha un truc que dóna sentit a tot el que has vist".

Cortés es va documentar durant un any i mig sobre les dues cares de la discussió paranormal: el costat racionalista i el dels creients. També va llegir llibres sobre il·lusionisme que només es poden trobar amb una recomanació especial. El més interessant que va descobrir és que "els dos bàndols es comporten d'una manera idèntica, acceptant qualsevol cosa que confirmi el seu posicionament i rebutjant-ne qualsevol altra que el posi en dubte", afirma.

Estrenada al mes de gener al Festival de Sundance enmig d'una enorme expectativa i amb les entrades per a totes les projeccions esgotades, Red lights va provocar immediatament comentaris de tot tipus: adhesions entusiastes i crítiques furibundes. "Al públic se l'ha de respectar fins al punt que la prioritat no ha de ser mai complaure'l -afirma Cortés-. Cal desafiar-lo: no donar-li el que vol, sinó el que necessita. Si segueixes les regles per agradar al públic, les possibilitats de tenir un èxit són gairebé nul·les. Cada any els estudis fan 25 pel·lícules sabent que 22 no funcionaran i resant perquè alguna de les altres sigui un blockbuster" .

De moment els resultats sembla que li donen la raó: Red lights es va col·locar divendres passat, el dia de l'estrena, en el primer lloc de la taquilla espanyola, per davant de produccions de Hollywood com Indomable i La invención de Hugo . És la primera producció catalana que encapçala el rànquing des de Los ojos de Julia i confirma el potencial i competitivitat que, tot i la crisi, pot tenir avui dia el cinema català amb vocació comercial. Cortés, que fa dos anys que no para, vol prendre's un descans, però Guerra ja prepara nous projectes de què, sens dubte, sentirem a parlar.

Més continguts de