MÚSICA CLÀSSICA
Cultura 04/12/2012

Un oratori magne, dramàtic i conciliador

L'Auditori presenta, del 14 al 16 de desembre, El pessebre, de Pau Casals i Joan Alavedra. L'obra supera la temàtica religiosa: és un cant de germanor i pau universals i un reflex del drama de l'exili.

Antoni Ribas Tur
3 min

BARCELONA"És commovedor imaginar com devia sentir-se tan a prop de casa, però sense poder tornar", comentava ahir Arthur Post sobre els anys d'exili de Pau Casals a Prada de Conflent. Aquest director d'orquestra nord-americà portarà la batuta dels tres concerts que L'Auditori de Barcelona ha programat del 14 al 16 de desembre d' El pessebre, l'oratori que l'intèrpret d' El cant dels ocells va començar a compondre durant aquells anys a partir d'un poema de Joan Alavedra. "Quan va haver de marxar a Prada després de la Guerra Civil, Alavedra portava a la maleta l'esbós d'un poema sobre el Naixement per a la seva filla de cinc anys. És una poesia naïf, en què es pot llegir tot el que diuen les figuretes del pessebre", va recordar Arthur Post. L'escriptor i secretari de Presidència de la Generalitat republicana va acabar el poema el 1943 i va guanyar els Jocs Florals de Perpinyà. Casals va quedar impressionat per la senzillesa i la força dels versos i va començar a posar-hi música. Va acabar la composició a Puerto Rico, l'últim lloc on va viure a l'exili.

"En aquella època no era possible fer una peça dolça i pastoral. El pessebre conté una gran espiritualitat, i també una gran tensió dramàtica", va explicar Post. Casals va demanar a Alavedra que hi afegís una escena sobre l'Adoració. En aquesta part, el text inclou fragments que prefiguren la Passió i la mort de Jesucrist. D'aquesta manera, Casals va convertir l'obra, també, en una reivindicació de la fraternitat i la pau universals. "Té una gran ambició per provocar emocions i pensaments de caràcter ètic en el públic", va precisar el director. El pessebre "va representar un punt de llum i d'esperança durant els anys de l'exili", va recordar Núria Ballester, directora de la Casa Museu Pau Casals. L'obra està considerada com la composició més important de l'intèrpret d' El cant dels ocells , i els concerts a L'Auditori representen una aposta ambiciosa. Els 85 músics de l'OBC estaran acompanyats de set cantants i de més de 120 cantaires de l'Orfeó Català, el Cor Jove de l'Orfeó Català i la Coral Canigó de Vic.

Un homenatge sense pretextos

"No calen aniversaris ni excuses per recordar Casals", va dir ahir Joaquim Garrigosa, el director de L'Auditori. Per a Ballester, aquests recitals són "un dels homenatges més importants que se li han fet en els últims anys". L'estrena d' El pessebre va tenir lloc el 1960 a Mèxic, i l'obra va arribar per primera vegada a Catalunya el 1967, a Barcelona. Amb els tres concerts a L'Auditori, l'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya arribarà a les 25 interpretacions. El 1996 la van enregistrar sota la direcció de Lawrence Foster. Entre les interpretacions més memorables que s'han fet d' El pessebre hi ha les del 1963 i el 1967 a la seu de les Nacions Unides. A Catalunya, Lluís Maria Millet la va dirigir amb l'Orfeó Català a les places del monestir de Montserrat el 1970. El gener de l'any passat, la Federació Catalana d'Entitats Corals va celebrar el 50è aniversari de l'obra amb un concert a la Sagrada Família que va reunir més de 300 intèrprets.

Quan es va estrenar, els crítics van retreure a Casals que El pessebre era una peça massa ancorada en la tradició del segle XIX. L'autor ho va justificar perquè té un caràcter humil, senzill i popular, i perquè també conté elements infantils i folklòrics. "És una composició molt rica: conté música sacra, cant gregorià, un ús magistral de l'harmonia i trets de la música romàntica que recorden compositors com Mahler i Strauss", va explicar Post. A més a més, hi ha sardanes i l'escena final, que evoca l'Apocalipsi , és atonal.

La vida de l'obra

Coincidint amb els concerts, la Fundació Pau Casals ha organitzat una mostra documental a l'entorn d' El pessebre al vestíbul de L'Auditori que es podrà visitar en l'horari dels concerts. Inclou cartes de Joan Alavedra i de Casals, que, a més d'il·lustrar la creació de l'obra, representen un testimoni privilegiat de l'amistat que els va unir. També s'hi mostra la partitura completa per a piano -l'orquestració la va fer Enric Casals-, cartells originals, programes de mà de les diferents interpretacions, una batuta i altres objectes de treball del músic.

El documental 'Un poema a l'exili'

L'Auditori acollirà demà l'estrena del documental Un poema a l'exili. El pessebre de Pau Casals i Joan Alavedra. La directora i guionista Alba Gómez es va capbussar en la història inèdita de la peça fa tres anys i mig després d'assistir a una conferència de la néta d'Alavedra i ha comptat amb els testimonis de Marta Casals, Montserrat Caballé i Lawrence Foster. El canal 33 i el canal universitari de Puerto Rico Sistema TV n'estrenaran la versió televisiva aquest dijous.

stats