Economia 09/11/2016

Vueling podria reduir la seva flota un 16% fins al 2020

En el millor dels casos, la flota de l’aerolínia catalana encara creixeria per sota de la competència

Paula Solanas
2 min
Javier Sánchez-Prieto és el president de la catalana Vueling.

En l’escenari més pessimista dels seus plans de futur, Vueling podria escapçar la seva flota un 16% fins al 2020, o el que és el mateix, volar amb 18 avions menys. Així ho exposa el mateix grup IAG, en el qual s’integra l’aerolínia catalana, en la presentació per als inversors publicada divendres passat, que explora tres opcions per al creixement de la flota de la companyia. En cas d’una reducció d’un 16%, la mesura implicaria disminuir el volum actual de 108 avions a entre 90 i 91. La presentació també planteja la possibilitat de reduir el nombre de naus un 11%, la qual cosa suposaria passar a operar amb 96 o 97 avions. Tot i així, el pla actual d’IAG per a Vueling passa perquè el número de naus creixi un 14% i se situï en 123 o 124.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Davant d’aquests tres escenaris, IAG va afirmar ahir a l’ARA que aquesta pràctica teòrica és habitual al sector aeri i que el seu objectiu és demostrar la flexibilitat de la companyia per adaptar-se al mercat. Així doncs, l’empresa insisteix que el pla actual és créixer un 14% fins al 2020 i que, en tot cas, les altres dues vies serien “hipòtesis”.

De totes maneres, en el millor dels casos, la flota de l’aerolínia catalana encara creixeria per sota de la competència. El pla actual del 14% representa un percentatge inferior al que preveuen els seus principals competidors. Per exemple, la primera aerolínia del mercat de les low cost, Ryanair, vol expandir un ambiciós 73% la seva flota d’avions fins al 2024, i passar de les 300 naus que té actualment a més de 520, segons les últimes previsions. Qui també prem l’accelerador és l’amenaça de Vueling al Prat, Norwegian. La flota de l’aerolínia noruega de baix cost creixerà un 44% fins al 2020, és a dir, els seus 116 avions del 2016 es convertiran en 168 d’aquí a quatres anys. Vueling tampoc superaria l’expansió prevista per la britànica Easy Jet, que pronostica un augment d’un 24% per a la seva flota fins al 2019. Així doncs, la companyia passaria de volar amb 245 avions a fer-ho amb 304.

Pla de contenció

Després del caos operatiu de l’estiu al Prat, que va suposar unes pèrdues de 40 milions per a l’aerolínia, la companyia ja va avançar que posaria fre al ritme d’expansió frenètic dels últims anys. Per començar, Vueling refarà part de la seva operativa i ja ha tancat alguns destacaments, com ara els de Palerm, Catània i Brussel·les. Aquests canvis també han afectat la cúpula directiva, que, després de l’èxode de directius posterior a la sortida de l’antic conseller delegat, Álex Cruz, es va reforçar amb la incorporació de fins a 10 responsables d’àrea. Així doncs, aquesta nova etapa tindrà dos eixos centrals: reforçar l’atenció i l’experiència del client, i els processos operatius, per tal que l’aerolínia torni a la normalitat.

stats