PER UNA CONDUCCIÓ SEGURA
Josep Lluís Merlos 19/07/2016

Carregar el cotxe: “Segons la bossa, la carrossa”

Josep Lluís Merlos
1 min

Una imatge que expressa molt bé què pot ser un desplaçament per carretera a l’estiu és la de la família Ulisses - personatges entranyables del TBO, que va dibuixar Benejam - carregant el seu cotxe fins al capdamunt.

N o hauríem de confondre les vacances amb una mudança. I, com els Ulisses, segur que no ens podem estar de deixar la sogra o la gàbia amb el canari a casa, però potser caldria fer una selecció amb criteri dels objectes i béns materials que necessitarem, i garbellar el que ens caldrà i el que no.

Si el cotxe va molt carregat pot tenir un comportament diferent. Qualsevol alteració sobre el pes afectarà els amortidors, i pot variar l’estabilitat. Això també tindrà una incidència sobre els frens, que actuaran amb menys eficàcia, i sobre el comportament general del cotxe, que reaccionarà més lentament a qualsevol maniobra. Cal augmentar la pressió dels pneumàtics per compensar-ho.

La càrrega ha d’anar a l’interior, ben col·locada i assegurada, si pot ser a la part més baixa (per rebaixar el centre de gravetat).

Els objectes que portem a l’habitacle viatgen a la mateixa velocitat que el cotxe, i en cas d’una frenada no poden aturar la inèrcia ni contenir un pes que es multiplica.

Si han d’anar a fora, han d’estar ben lligats. Tot el que suposi una alteració a la forma externa del cotxe que han concebut els tècnics -després de moltes hores d’anàlisi - implicarà una afectació sobre l’aerodinàmica i, de retruc, sobre el consum, les prestacions, la seguretat i la comoditat (més sorolls). Atenció en aquest cas a la conducció amb vent fort.

stats