Publicitat
Publicitat

RECONEIXEMENT AL 'TREBALL DE SOCIALITZACIÓ EN CATALÀ'

Aquesta setmana li han atorgat el Premi Nacional de Cultura

'Cavall Fort' arriba als 50 anys amb 33.000 lectors fidels

La Generalitat ha atorgat el Premi Nacional de Cultura per la projecció social de la llengua catalana a Cavall Fort en l'any que celebra el 50è aniversari. La revista continua sent un referent infantil en català.

Mercè Canela encara recorda el primer dia que un Cavall Fort va arribar a casa seva. Tenia sis anys. Recorda els pares i els germans passant les pàgines del número 17 de la revista. I que les històries que més li van agradar de petita eren les de Jan i Trencapins i també la Patrulla dels Castors.

Ara Mercè Canela està al capdavant d'aquella publicació que quan era petita esperava amb il·lusió cada quinze dies. I aquesta setmana està especialment contenta perquè els acaben de donar el Premi Nacional de Cultura 2011 en la categoria de projecció social de la llengua catalana. I això ha passat l'any en què celebraran el cinquantè aniversari.

El jurat diu que els han concedit el premi "pel treball de formació i socialització en català". És una tasca que fan des de l'any 1961, i que continua sent central. Però la clau que explica que hagin arribat fins a l'actualitat com a publicació infantil de referència i que cada quinze dies llegeixen 33.000 persones (segons el Baròmetre de la Cultura i la Comunicació) inclou la llengua, però també va més enllà.

La directora de Cavall Fort està convençuda que té a veure amb el fet que han sabut evolucionar "sense perdre l'essència de la revista". Tot i que s'apressa a afegir: "Que no em demanis què és aquesta essència, però existeix i es va adaptant".

Mercè Canela està convençuda que el fet que el 80% o 90% de contingut de Cavall Fort els facin col·laboradors externs té bona part de responsabilitat en la capacitat de renovació de la revista. "Perquè vol dir que hem sigut molt oberts i que hem anat incorporant les noves generacions de dibuixants i escriptors".

Aquesta mentalitat els va portar el 1999 a obrir la pàgina web. Canela diu que ja feia temps que hi pensaven, però que van voler esperar que tots els infants catalans tinguessin accés a internet, ja fos a casa, a l'escola o a la biblioteca, perquè volen ser "una revista per a tothom".

I continuen mirant endavant: "Ara ens comencem a plantejar ser presents a les xarxes socials, tot i que estem en una etapa de reflexió perquè els nostres lectors arriben només als 14 anys, així que tenen una edat en què en principi encara no hi tenen accés".

De moment assaboreix el premi, continua planificant els propers números i rumia amb l'equip com s'ho faran en temps de crisi per fer-la grossa quan al desembre celebrin el primer mig segle de la revista.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT