VIDEOJOCS
Mèdia 29/06/2016

Viatjar a l’espai des del sofà de casa

David Braben, creador del videojoc ‘Elite’, rep el premi Llegenda del Gamelab per la seva trajectòria

Elena Darriba
4 min
David Braben és reconegut, principalment, per ser el cocreador d’Elite (1984), però també ha ideat altres projectes destacats, com el de l’ordinador Raspberry Pi.

BarcelonaDavid Braben és considerat un dels millors creadors de videojocs del món. L’any 1984, juntament amb un company, va desenvolupar el simulador de vol i combat espacial Elite. El joc, que en el seu moment va ser molt innovador, va guanyar ràpidament un gran renom internacional i va projectar també la carrera del seu creador. Encara avui, es considera que Elite va marcar un abans i un després en el món dels videojocs.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Gràcies a les seves aportacions en el camp dels jocs electrònics, l’edició d’aquest any del Gamelab, el congrés internacional sobre videojocs que se celebra a Barcelona des d’avui fins divendres, ha distingit Braben amb el premi Llegenda, un reconeixement a la seva trajectòria que se li lliurarà demà a l’hotel Hesperia Tower de l’Hospitalet de Llobregat.

De fet, la carrera de Braben no es va quedar estancada amb la creació d’Elite. A part de desenvolupar diverses seqüeles d’aquest joc -entre les quals Elite: Dangerous, la més recent, estrenada el desembre del 2014- el programador va fundar l’empresa Frontier Developments, l’any 1993, de la qual encara és l’executiu en cap. A més, el 2009 va ser un dels fundadors de la Raspberry Pi Foundation, un grup sense ànim de lucre que té com a objectiu estimular l’ensenyament de les ciències informàtiques i de les bases de la programació a les escoles del Regne Unit.

De l’adolescència a Cambridge

David Braben va néixer a la ciutat anglesa de Nottingham el 1964 i va començar a programar jocs interactius per a ordinador quan tot just era un adolescent. No va ser fins que va començar a estudiar a la Universitat de Cambridge que va idear el producte que acabaria col·locant el seu nom a la llista dels desenvolupadors de videojocs més destacats del món.

A Cambridge, Braben va conèixer Ian Bell -actualment programador informàtic, dissenyador i productor de videojocs-, que llavors estudiava matemàtiques i que també va aconseguir un diploma en ciències informàtiques. Quan els dos joves es van explicar els projectes en què estaven treballant en aquell moment, es van adonar que tenien grans semblances. Bell tenia entre mans un altre joc anomenat FreeFall, i Braben havia començat a escriure el projecte del que havia de ser Fighter, un altre videojoc. Els dos estudiants van comparar els seus apunts i van decidir col·laborar en el que acabaria sent Elite.

El videojoc que van crear tenia dues característiques molt importants que van fer que triomfés especialment: la qualitat dels seus gràfics 3D i el fet que no era lineal. Els videojocs no lineals, anomenats també de final obert, concedeixen molta llibertat als jugadors, ja que en comptes de marcar-los un camí concret que han de seguir per arribar a un objectiu els permeten explorar i els donen “llibertat perquè es perdin ells mateixos”, en paraules del mateix Braben en declaracions al diari britànic The Guardian,

Altres projectes

Braben sempre ha estat molt interessat a acostar la tecnologia a les aules i també és reconegut per haver creat l’ordinador de placa reduïda Raspberry Pi, que va idear per a la seva fundació l’any 2011. L’ordinador, de baix cost, estava dirigit a les escoles, i pretenia ser una eina perquè els alumnes aprenguessin a programar.

A part d’això, la seva empresa, Frontier Developments, ha produït jocs destacats com les sagues Dog’s Life, algunes parts de RollerCoaster tycoon, i videojocs basats en els personatges de plastilina Wallace i Gromit. A més, també és la companyia que hi ha darrere Aardman Animations, un estudi d’animació britànic amb base a Bristol reconegut per les seves tècniques avançades en l’ús del claymation -animació de plastilina- i l’stop motion, que consisteix a capturar diverses fotografies d’un objecte en diverses posicions, de tal manera que quan es visualitzen ràpidament transmeten la sensació de moviment.

Entre altres reconeixements a la seva carrera, Braben ha sigut escollit membre de l’Acadèmia Reial d’Enginyeria del Regne Unit.

Altres maneres de volar i lluitar

David Braben i Ian Bell han explicat que, per crear Elite, es van inspirar en les pel·lícules 2001: Una odissea de l’espai i Star Wars. El seu propi videojoc, però, es va convertir en un referent per als que vindrien després.

Chris Roberts, el creador d’un altre dels jocs electrònics de simulació i combat a l’espai de més renom, Freelancer (2000), va explicar l’any 2014, coincidint amb el llançament d’ Elite: Dangerous, que tenia “grans records d’haver jugat a l’Elite al seu ordinador “fa molts anys”, i va animar els fans de Freelancer a jugar al joc de Braben i Bell. Un altre títol destacat d’aquest tipus de videojocs, Wing commander: privateer, aparegut el 1993, també es va inspirar en la creació dels dos estudiants de Cambridge.

Més enllà del simulador, també es considera que Elite va obrir la porta al món persistent, una característica d’alguns videojocs que consisteix en el fet que el món que s’hi representa segueix canviant quan l’usuari ja no hi està jugant. Aquesta innovació s’ha incorporat a altres videojocs amb temàtiques diferents del de David Braben, com per exemple World of Warcraft, un dels que han tingut més èxit en els últims anys.

stats