Publicitat
Publicitat

L'EDITORIAL

L'eix de tot el procés educatiu ha de ser la lectura

La lectura no és literatura. Llegir i entendre el que es llegeix, sigui el que sigui, és fonamental per adquirir qualsevol coneixement i per anar per la vida amb un mínim d'autonomia personal. El fracàs escolar, una xacra que a Catalunya afecta el 30% dels alumnes de secundària, té en part el seu origen en una mala comprensió lectora dels nens que, en no entendre bé el que llegeixen, es van quedant endarrerits fins que arriben al punt de no retorn.

Per combatre aquesta tendència, la Generalitat ha posat en marxa un Pla Nacional de Lectura del qual ahir es va conèixer la part que afecta el departament d'Ensenyament, la base de tot plegat. El programa té l'objectiu de disminuir el percentatge d'estudiants amb un nivell baix de comprensió lectora (13,5% el 2009 segons l'últim estudi PISA) i fer créixer el percentatge dels que tenen un nivell alt (quatre punts per sota de la mitjana de l'OCDE). Per fer-ho, el pla estableix que els nens de primària llegeixin 25 llibres a l'any (dos al mes) i que els de secundària arribin als 30. És una bona mesura que s'anirà implementant a poc a poc i que precisa que mestres i pares canviïn el xip perquè introdueixin la lectura en totes les assignatures i també com a hàbit diari a casa. Afavorir que la lectura recuperi el seu paper d'eix central de tot el procés educatiu i, si és possible, fomentar també el plaer de llegir. Daniel Pennac diu al seu llibre Com una novel·la que "el verb llegir no admet l'imperatiu". No és del tot cert. No és pot obligar a ningú que li agradi llegir, però un dels objectius de l'ensenyament és assegurar que ho faci bé. I no hi altra opció que dir: "Llegeix!"

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT