Publicitat
Publicitat

TV3 fixa com a línia vermella la seguretat jurídica del personal

La Guàrdia Civil notifica a mitjans que no publiquin anuncis de l’1-O

La Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals no posarà en perill la seguretat jurídica del treballadors dels mitjans públics catalans per l’anunci institucional de l’1-O, segons va anunciar ahir Núria Llorach, la presidenta en funcions de l’organisme. Llorach va fer aquesta afirmació durant la comissió de control a la CCMA, en la qual va explicar que la seguretat “és una línia vermella” que no traspassaran.

L’arrencada de la campanya del referèndum de l’1-O va associada a un nou anunci de la Generalitat, una publicitat que ahir ja es va donar a conèixer i que va ser emesa com a notícia en els informatius de TV3. El nou anunci dona indicacions als ciutadans sobre les hores en les quals podran anar a votar i els documents que necessitaran.

Un cop feta pública la nova campanya publicitària, els mitjans públics catalans estan valorant la possibilitat d’emetre-la i com fer-ho, segons diverses fonts de la Corporació. Ahir a la tarda els responsables de l’ens encara no havien fet oficial la decisió final sobre la possible emissió. En el cas que finalment s’emetés s’hauria de saber quin seria el mecanisme per evitar posar en risc la plantilla de TV3, especialment tenint en compte que el Tribunal Constitucional ha advertit tant a Vicent Sanchis, director de TV3, com a Saül Gordillo, responsable de Catalunya Ràdio, i a Llorach que poden incórrer en “eventuals responsabilitats, inclosa la penal”, si col·laboren d’alguna manera en “la preparació o organització del referèndum”. Durant la comissió de control, la Corporació va confirmar que tant els directors com la presidenta assumien que eren els únics responsables de la decisió que es prengui i de les possibles conseqüències, excloent-ne els treballadors.

Els anuncis precampanya

Els mitjans de la Corporació van emetre l’anunci del referèndum fins al 12 de setembre. Segons va detallar ahir Llorach, el 4 de setembre la Corporació va rebre un primer encàrrec per emetre un anunci de 10 segons entre el 4 i el 6 de setembre. Posteriorment va arribar un nou encàrrec, aquest cop per emetre un anunci de 20 segons del 7 al 12 de setembre. En tots dos casos es tractava d’una publicitat en què es podien veure unes vies de tren que es bifurcaven i que cridava a la participació amb un missatge que deia “Ara més que mai el futur de Catalunya és a les teves mans”.

Dimecres el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya va comunicar a Vicent Sanchis que els mitjans no podien promoure la participació en el referèndum. En concret, la notificació demanava a la televisió pública que “no iniciï, tramiti o informi de qualsevol acord o actuació que permeti la preparació o celebració del referèndum”. La paraula “informi”, segons la cadena, no impedeix continuar informant-ne en els seus programes o informatius, sinó que simplement li prohibeix “fer informes”. Per tant, la cadena seguirà fent cobertura del referèndum, “fent prevaldre el criteri d’interès informatiu respecte a les campanyes i donant cobertura a la realitat política catalana garantint el pluralisme i la neutralitat informativa”, segons va explicar Llorach. En el mateix sentit es va expressar Saül Gordillo, que va afirmar que “la consciència de servei públic és la de sempre, en el context polític actual encara més gran”.

Una mostra de la voluntat d’evitar que TV3 es converteixi en un blanc fàcil de la repressió estatal és la intenció que bona part de la comunicació de la campanya de l’1-O es faci a través de canals menys fiscalitzables per l’Estat, com són les xarxes socials. En l’entrevista de Vicent Sanchis a Carles Puigdemont emesa dimecres, el president va explicar que l’espai de comunicació del moment actual no segueix les lògiques amb les quals s’han gestionat fins ara les insercions publicitàries. Puigdemont va remarcar que la viralitat de les xarxes socials és difícilment controlable.

Notificacions a mitjans privats

Durant el dia d’ahir diversos mitjans digitals privats van rebre notificacions del TSJC amb l’ordre de no publicar els anuncis institucionals del referèndum. Dos agents de paisà van visitar El Punt Avui, Vilaweb, Nació Digital, Racó Català, El Nacional i el Directe.cat per lliurar el requeriment en què se’ls adverteix que incorreran en responsabilitats penals en cas de difondre la campanya institucional de l’1-O. Alguns mitjans advertits van retirar la publicitat, mentre que altres en van mantenir alguna. El diari El Món no va rebre la notificació de la Guàrdia Civil perquè els agents es van equivocar d’adreça.

Més continguts de