Publicitat
Publicitat

CONSEQÜÈNCIES DE LA CRISI

Les companyies demanen al govern espanyol neutralitzar la desconfiança que les castiga a l'exterior

Els empresaris es ressenten de la marca

En un moment en què el mercat exterior és la gran esperança de l'economia espanyola i en què les administracions defensen l'exportació com a via de subsistència de molts negocis, les empreses que s'aventuren a l'exterior topen amb la desconfiança i els recels nous que, des de fa uns mesos, desperta Espanya als mercats internacionals. Destacats empresaris, amoïnats per la creixent pressió i l'amenaça que pot suposar per als seus negocis, expressen ja amb veu alta el problema: ser empresari amb passaport espanyol comença a ser una carta de presentació difícil de cara a inversors, possibles clients o competidors.

L'empresariat demana al govern espanyol gestos concrets i un missatge clar per restablir el respecte cap a empreses espanyoles i la seva activitat a l'exterior. Volen que es traci una línia que separi els problemes del sistema financer i el rescat bancari europeu del seu dia a dia empresarial, de manera que s'esvaeixi qualsevol ombra de dubte sobre la seva serietat i evitar així que la crisi acabi tancant-los les portes a fora.

FRANCISCO REYNÉS

Conseller delegat d'Abertis

El conseller delegat d'Abertis, Francisco Reynés, explicava fa poc a Esade que "les companyies de l'Íbex-35 sembla que hagin de demanar excuses pel fet de ser espanyoles quan van pel món". Ho deia perquè les valoracions que sovint en fan les agències de ràting moltes vegades tenen poc a veure amb el seu negoci i, en canvi, penalitzen massa el país d'on provenen les decisions estratègiques de l'empresa. El primer executiu del grup d'infraestructures ho explicava gràficament: "Fa cinc anys, quan vam treure Criteria a la borsa [Reynés n'era director general], anava a les gires per captar inversors i parlava tres quartes parts del temps de la companyia i una quarta part de la situació de l'economia espanyola. Ara passa al revés. Amb l'operació de compra d'actius d'OHL al Brasil només parlàvem dos minuts d'Abertis i la resta del temps d'Espanya".

SALVADOR TOUS

Cofundador de Tous

L'empresari català fundador de la joieria Tous, Salvador Tous, sosté que la mala imatge d'Espanya pot ser un fre en la internacionalització de les empreses. Actualment ser espanyol "no és una bona carta de presentació", va dir Tous aquesta setmana en un col·loqui a Madrid organitzat per Esade i Deloitte. Va reconèixer que la cadena de joieria encara perd diners als Estats Units, tot i que fa anys que hi opera i que hi té més de 30 botigues. Tous té 200 establiments a l'exterior i 400 si es compten els de dins d'Espanya.

Tot i l'expansió que ha portat la firma fins i tot a la Xina, Tous defensa l'error que és pensar ara a sortir a fora si les coses no van bé a l'empresa: "Si vas just i penses a sortir per veure si pesques alguna cosa, el més normal és endur-te una castanya", sosté. Quan l'economia anava bé ser espanyol a l'exterior volia dir que et vinguessin a rebre a l'aeroport i tot, segons Tous, que veu la situació d'ara més semblant al "torni vostè demà" de fa anys. La mala premsa d'Espanya fa que l'alemany o el nord-americà "de torn" desconfiïn de l'empresari espanyol perquè l'associen a problemes.

BALDOMERO FALCONES

President de FCC

El president de la constructora FCC, Baldomero Falcones, ha estat una de les primeres veus crítiques entre grans empresaris espanyols que ha retret al govern del PP l'immobilisme per "recuperar la imatge d'Espanya" a l'exterior. El grup, que, com la resta de grans constructores, ha trobat oxigen a fora per compensar la crisi interna, demana al govern de Mariano Rajoy recursos per rehabilitar el prestigi perdut i mantenir les exportacions que estan salvant tantes empreses. En declaracions a l'agència Efe, Falcones va lamentar que la marca Espanya ha quedat "damnificada", i va exigir a l'executiu que treballi per "recuperar la imatge de serietat de les empreses i de l'administració".

JOAN TRISTANY

Director general d'Amec

El director general de l'associació d'empreses exportadores (Amec), Joan Tristany, va ser un dels primers a fer saltar l'alarma sobre els riscos que comportava el deteriorament de la imatge d'Espanya com a país. "Les empreses no podem lluitar contra la mala imatge de país i els dubtes creixents", va avisar al govern espanyol Tristany al mes de març. Llavors, la patronal ja assegurava que havien crescut les queixes dels empresaris associats. L'encàrrec de les empreses exportadores a Rajoy és que, sense mentir sobre la situació econòmica, transmeti que el sector empresarial pot funcionar amb plena normalitat. La creixent desconfiança, segons les empreses, es trasllada als clients que dubten de si podran satisfer comandes.

Més continguts de