Publicitat
Publicitat

Dígits i andròmines

El mòbil de Facebook ja fa tard

Torna a circular el rumor que la xarxa social més gran del món prepara un 'smartphone' propi. Li cal?

Buffy, com la caçavampirs de la sèrie de televisió, sembla ser la denominació interna actual del projecte de Facebook per crear un telèfon mòbil propi. Segons el Wall Street Journal, l'empresa ja n'ha encomanat el desenvolupament i la producció al fabricant taiwanès HTC, amb l'objectiu de treure'l al mercat entre finals de l'any que ve i el primer trimestre del 2013.

Oferir dispositius propis per accedir a les plataformes d'internet té molt de sentit: Apple inclou iTunes, iBooks i l'AppStore en tots els iPhones i iPads per afavorir la venda de cançons, vídeos, e-books i aplicacions. Amb els Kindle, d'Amazon, es poden comprar directament llibres i premsa digital, i l'empresa acaba de treure la tauleta Kindle Fire a un preu molt agressiu per estendre el model de consum des de l'aparell a la resta del contingut digital de la seva botiga.

En el cas de Facebook, però, la qüestió no és tan clara. I no perquè els mòbils no tinguin un paper clau en el seu futur: dels 800 milions d'usuaris de la xarxa, 350 milions hi accedeixen habitualment des del telèfon, i aquest nombre no deixarà d'augmentar amb el creixement de l'internet mòbil i dels smartphones. Però els usuaris ja estan ben servits: les aplicacions de Facebook per a iPhone, Android, BlackBerry, Windows Phone i Symbian són entre les més populars d'aquestes plataformes mòbils, i es pot accedir a http://m.facebook.com amb els models que no disposin d'aplicació o no la tinguin instal·lada.

També existeixen ja telèfons mòbils orientats primordialment a l'ús de Facebook: la mateixa HTC ofereix el model ChaChaCha (ChaCha a la resta del món) amb un botó d'accés directe a la xarxa social, igual que Orange, amb un parell de models fabricats per TCL-Alcatel. INQ, el primer fabricant que va treure mòbils socials, disposa ara del Touch Cloud, un Android tàctil que porta Facebook configurat a la pantalla inicial, de manera que el primer que es veu en posar-lo en marxa és el nostre mur i l'activitat dels nostres amics.

Amb tanta oferta mòbil, doncs, per què necessita Facebook un terminal propi? La resposta té a veure amb el comerç electrònic. Totes les opcions citades cobreixen l'activitat normal de qualsevol usuari: escriure als murs i llegir-los, publicar fotos i veure les dels altres, enviar missatges, xatejar, convocar trobades i apuntar-s'hi. En canvi, les operacions que generen ingressos directes, com la venda de crèdits per usar en aplicacions o les comissions per transaccions, són difícils de construir sobre les plataformes alienes, que reclamen un peatge: qualsevol cosa que es vengui a través d'una aplicació iOS genera una comissió del 30% per a Apple.

Més enllà de "millorar l'experiència d'ús", que és l'argument que qualsevol empresa dóna per justificar la creació d'un canal propi, l'interès de Facebook és evitar la dependència de dos competidors tan formidables com Apple i Google, amb els quals s'observa mútuament de ben a prop. Cal recordar que la versió més recent del sistema operatiu iOS per als iPhone i els iPad porta integrades funcions socials de compartir continguts des de les aplicacions, però exclusivament mitjançant Twitter. I que Google, tot i insistir que Google + no és exactament una xarxa social, acaba d'incorporar-hi la possibilitat de crear pàgines d'empresa, en competència directa amb l'equivalent de Facebook.

Vista la tria de HTC, és de suposar que Buffy farà servir el sistema operatiu Android, però també que es notarà tan poc com sigui possible: fa unes setmanes, Facebook va posar a l'abast dels creadors d'aplicacions mòbils les eines per fer-les en llenguatge HTML5, que permet desenvolupar-ne versions web accessibles des de qualsevol dispositiu; però les principals empreses de software no semblen tenir-hi gaire interès de moment.

L'empresa presidida per Mark Zuckerberg fa anys que dóna voltes a la idea d'un mòbil propi, però mai ha acabat de sortir-se'n. Es diu que Chamath Palihapitiya, el vicepresident que supervisava el projecte, va marxar tip dels canvis d'orientació. Ara és Bret Taylor, el màxim responsable tecnològic de l'empresa, l'encarregat de portar-lo a terme. La clau serà, probablement, el preu del dispositiu: Facebook tenia intenció de regalar-lo, i a més sense vincular-lo a cap operador. Considerant que un aparell amb les característiques desitjades costaria més de 500 euros, es diu que els proveïdors encara riuen ara.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT