ENSENYAMENT
Societat 27/11/2012

Acord de mínims de la UE per reconèixer l'educació fora de l'aula

Pas modest de la UE per reconèixer la formació fora de l'escola. Els estats membres han acordat que l'aval als coneixements no reglats, que ha de facilitar l'accés dels joves al món laboral, es farà el 2018.

Joan Serra
2 min
Acord de mínims de la UE per reconèixer l'educació fora de l'aula

BARCELONA.La taxa estatal de desocupació juvenil s'enfila fins al 54,2% -les dades de l'Eurostat indiquen que la mitjana europea se situa en el 22,8%- i la Unió Europea (UE) pretén assolir acords en el terreny de l'educació per facilitar l'accés dels joves al mercat laboral. Una d'aquestes mesures es discutia ahir en el consell d'Educació i Cultura que reunia els ministres dels Vint-i-set: el reconeixement de l'educació adquirida fora de l'escola, la universitat o els centres de formació professional. Però de la trobada en va sortir un compromís de mínims que difícilment permetrà estimular a curt termini l'accés de persones poc qualificades al món laboral. Els estats membres només es van comprometre a posar en marxa a partir del 2018 l'aval a l'educació no formal o informal en els àmbits acadèmics i professionals.

L'objectiu perseguit per la UE és incrementar les oportunitats de trobar feina dels treballadors poc qualificats, en especial joves, però també adults. De moment, el pas fet pels ministres d'Educació es limitarà a fer possible en el termini de sis anys que els estats tinguin operatiu un organisme encarregat del reconeixement d'aquest tipus d'educació, tal com va explicar la comissària europea d'Educació, Joventut i Cultura, Androulla Vassiliou. "És una acció molt important en l'actual situació", va defensar Vassiliou. La comissària va englobar en el conjunt d'aprenentatges que seran reconeguts tots els cursos, tallers, seminaris i conferències que hagin permès l'obtenció d'algun tipus de qualificació, a més de la formació en l'àmbit laboral. També s'hi inclou la formació en línia a partir de recursos didàctics de lliure accés. "L'aprenentatge no formal és l'adquirit en llocs com la llar, la feina, associacions amb finalitats socials o esportives i a través de la interacció quotidiana amb les persones", va expressar Vassiliou. En aquest context s'hi inclouen, per exemple, el coneixement d'idiomes a l'estranger o els treballs a domicili, com cuidar criatures. El ministre d'Educació, José Ignacio Wert, va puntualitzar ahir després de la sessió de treball a Brussel·les que en els últims mesos uns 50.000 ciutadans que havien fet formació no reglada "s'han acomodat en el marc de qualificacions professionals".

Lectura crítica dels docents

Tot i que l'estat espanyol ja disposa d'un marc normatiu per reconèixer la formació fora de l'aula -a partir del reial decret 1224/2009, de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral-, els sistemes de reconeixement de l'aprenentatge informal o no formal es limiten a Finlàndia, França, Luxemburg i Holanda. "L'acreditació de competències és la via més ràpida per accedir al món laboral", reflexiona Àngel Farrés, responsable de l'àrea d'acreditació de la competència de l'Institut Català de les Qualificacions Professionals (ICQP).

Els docents demanen un canvi de mentalitat per treure profit de tots els coneixements. "Per accedir a una feina haurien de tenir més pes les entrevistes que no pas els títols i el currículum. Tenim una excessiva dependència dels títols oficials, que no sempre expressen les aptituds del treballador", explica Assumpta Baig, cap de formació de l'Associació de Mestres Rosa Sensat. "Tots perseguim la formació del ciutadà, i l'educació no formal hi contribueix", afegeix Baig.

stats