Societat 28/07/2012

Els peatges de les autopistes de l'Estat s'encariran un 7,5%

El preu dels peatges a les autopistes de l'Estat s'encarirà un 7,5% diumenge. Al setembre s'hi sumarà un altre 3% d'IVA. A Catalunya, la mesura afectarà l'AP-7, l'AP-2 i la C-33 a Mollet.

Joan Serra
2 min
Un dels peatges de l'AP-7 a la demarcació de Girona. L'autopista  de l'eix mediterrani és una de les que patirà l'increment.

BARCELONAEls peatges de les autopistes de pagament que depenen de l'Estat s'encariran a partir de diumenge. El ministeri de Foment va comunicar divendres al migdia a les empreses concessionàries l'increment, una mesura recaptadora que entrarà en vigor la nit de dissabte a diumenge. El preu dels peatges de l'AP-7 i l'AP-2 -de titularitat estatal- pujarà un 7,5%. El peatge de la C-33 a Mollet -traspassada per l'Estat a la Generalitat- en resultarà parcialment afectat, segurament sense arribar a l'encariment de les altres dues vies. A l'augment del 7,5% s'hi sumarà, a partir de l'1 de setembre, un altre 3% corresponent a l'IVA.

La mesura, que el govern espanyol no va fer pública en la compareixença posterior al consell de ministres, és una de les conseqüències de la derogació del decret llei 6/99 a mitjans de juliol. Aquest decret obligava l'Estat a retornar a les empreses un 7% dels beneficis dels peatges. Tant Abertis com la Generalitat van quedar igualment sorpreses ahir quan van tenir constància dels canvis aplicats per Foment. Fonts d'Abertis -que és la concessionària de les autopistes de Foment a Catalunya- van admetre a l'ARA que treballen a corre-cuita per adaptar els peatges a les noves tarifes. La companyia també va apuntar que la pujada introduïda pel ministeri de Foment repercutirà en l'usuari perquè no està previst que la concessionària absorbeixi l'increment. Els conductors que circulin per les autopistes de pagament que depenen de l'Estat s'hauran de gratar més la butxaca. Ara caldrà veure si els canvis de Foment també impliquen tarifes més altes a les autopistes de la Generalitat, com als peatges de la C-32 al Maresme i el Garraf.

L'encariment dels peatges proposat per Foment a les seves vies de pagament coincideix amb l'efervescència de la campanya #novullpagar a Catalunya. Arran d'aquesta iniciativa d'insubmissió, el Servei Català de Trànsit havia tramitat la setmana passada 10.800 denúncies per no pagar peatges, de les quals 39 havien estat arxivades per defectes de forma i 78 ja havien estat pagades. Segons dades del Govern, un 52% de les vies amb dos o més carrils que hi ha a Catalunya són de peatge, quan a la resta de l'Estat només es paga en un 18% de les vies de gran capacitat. En territori català es concentren el 22% de les autopistes de peatge de tot l'Estat, però només el 5% de les autovies lliures de peatge.

Mesures pendents de Foment

La ministra de Foment, Ana Pastor, té sobre la taula altres mesures per omplir les arques de l'Estat que, de moment, no s'ha atrevit a aplicar. Una de les modificacions que medita Pastor és la possibilitat d'introduir peatges tous a les autovies espanyoles que ara són gratuïtes. La patronal de constructores, la Confederación Nacional de la Construcción (CNC), ha xifrat en 5.000 milions d'euros els ingressos que suposarien per a l'Estat l'aplicació de peatges a les autovies d'arreu del territori estatal.

stats