Publicitat
Publicitat

El vostre cotxe està més connectat del que us penseu

La indústria es resisteix a obrir la seva tecnologia

Si el vostre cotxe té menys de dotze anys, amagat al capó, a la guantera o a sota del volant hi trobareu un connector anomenat EOBD. Quan porteu el vehicle al taller, deveu haver vist que el mecànic hi connecta l’ordinador de diagnòstic per accedir a les dades que proporcionen els sensors incorporats al vehicle, i que li permeten saber quines peces ha de revisar o canviar, d’acord amb el temps d’ús, els quilòmetres recorreguts i el grau de desgast. El que potser no sabeu és que comprant un adaptador que costa menys de 30 euros i connectant-lo per Bluetooth a un smartphone amb l’aplicació adient -a Google Play n’hi ha més de 200- podeu consultar exactament la mateixa informació i prendre les vostres decisions de manteniment. Si els fabricants de cotxes promouen entre poc i gens l’ús de l’EOBD per part dels conductors, és probablement perquè a les seves xarxes de tallers oficials no els faria cap gràcia. És una de les diverses mostres de la resistència de la indústria d’automoció a obrir les seves plataformes tecnològiques, una resistència que cada vegada els costa més de compaginar amb un nivell creixent de connectivitat a bord.

En paral·lel, els mateixos fabricants de cotxes comencen a adoptar els sistemes d’entreteniment a bord dels gegants d’internet: tant Google com Apple han presentat serveis propis que transformen la pantalla del vehicle en extensions del telèfon i permeten fer servir funcions del mòbil amb els comandaments del volant. Aquestes plataformes es comuniquen amb el cotxe mitjançant un sistema operatiu que en la majoria dels casos és de Microsoft o de QNX (propietat de BlackBerry) i agafen més sentit gràcies a la possibilitat de connectar-se a la xarxa per enviar i rebre dades. Per això la consultora Analysys Mason pronostica que la meitat dels cotxes que circulin l’any 2017 tindran algun tipus de connexió a internet i que el 2020 el 3,5% del tràfic de les operadores de telefonia mòbil seran dades generades per cotxes.

Audi i Vodafone

El que no està clar és si cal incorporar el cotxe com a dispositiu connectat, amb la seva pròpia targeta SIM, o n’hi ha prou amb la connexió que ja té l’ smartphone del conductor. Les empreses de cotxes prefereixen la primera opció: Audi s’ha aliat amb Vodafone, i Tesla ho ha fet amb Telefónica, que tenen cobertura internacional i eviten haver de preocupar-se quan es travessa una frontera. En canvi, els consumidors són reticents a contractar una altra tarifa de dades i voldrien aprofitar la del telèfon.

Hi ha asseguradores que calculen el preu de la pòlissa segons el nostre patró de conducció, que coneixen gràcies al dispositiu que ens instal·len al cotxe. I com més connectats estiguin els cotxes, més fàcil serà compartir-los, perquè en tot moment sabrem on són i podrem calcular millor les despeses. I sospito que aquest canvi en el model de consum d’automoció tampoc faria gaire gràcia a una indústria basada en la propietat del cotxe.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT