Publicitat
Publicitat

FOC, TRAGÈDIA A L'EMPORDÀ

Dos focs descontrolats per la tramuntana calcinen 13.000 hectàrees i provoquen dos morts a Portbou, que s'estimben intentant fugir de les flames, i un altre a Llers

Incendis mortals a l'Empordà

Les flames arrasen l'Empordà. Un incendi iniciat a la Jonquera avançava ahir a la nit desbocat, alimentat per la tramuntana. Tres persones van morir i 13.000 hectàrees han quedat de moment calcinades.

El pitjor malson de l'estiu va convertir-se ahir en un drama real, just tres anys després de l'incendi d'Horta de Sant Joan. Fins a aquest diumenge, una successió de focs de petita o mitjana dimensió havien posat l'ai al cor al territori, però les flames iniciades a la Jonquera -després es va declarar un altre foc a Portbou- van convertir els precedents en una anècdota. Empès per la tramuntana, el foc va escampar les flames per tot l'Empordà, enfosquit per una teranyina de fum i cendra que va obligar a confinar tota la població a casa seva. En el moment de tancar aquesta edició, les flames havien avançat sense fre més d'uns trenta quilòmetres en sentit sud. A l'Empordà van actualitzar el martiri que van viure amb els focs del juliol del 1986, quan es van cremar 26.000 hectàrees.

Les primeres estimacions facilitades pel conseller d'Interior, Felip Puig, parlaven ahir d'entre 5.000 i 6.000 les hectàrees cremades, tot i que l'extensió de l'àrea afectada va créixer a la nit fins a les 13.000 hectàrees. Les flames afectaven completament nou pobles de l'Alt Empordà -Llers, Pont de Molins, la Jonquera, Agullana, Capmany, Biure, Vilarnadal, Sant Climent Sescebes i Masarac- i les cendres eren visibles a tota la Costa Brava, fet que va obligar a prendre mesures de protecció per protegir la població. Els equips d'emergències van obligar a desallotjar centenars de persones i a tallar els principals eixos de comunicació terrestres de l'Empordà. La connexió amb França només es podia fer per la C-16, la carretera on hi ha el túnel del Cadí. Ahir es va obrir el peatge per permetre la circulació cap a França. Les altres vies que connecten el territori català i francès -l'AP-7, la N-II i el traçat ferroviari del TGV entre Figueres-Vilafant i Perpinyà- van quedar tallades. Renfe també va interrompre la circulació dels trens entre Girona i Portbou. El trànsit de vehicles va obligar a interrompre la circulació en altres carreteres de la demarcació gironina. També va haver-hi talls en el subministrament elèctric.

Flames i víctimes mortals

Les flames desbocades que van ennegrir tot l'Empordà van deixar milers d'hectàrees cremades, però també víctimes mortals. Tres persones van morir com a conseqüència dels incendis. Una noia de 15 anys i un home de 60 van perdre la vida després de caure al mar des d'un penya-segat a Portbou, en veure's atrapats per la propagació de les flames. Segons els Bombers, les dues víctimes mortals circulaven en cotxe per la carretera N-260 a l'altura de Portbou, quan es van veure sorpreses pel foc. Van saltar per escapar-se de l'incendi. Tots dos, pare i filla, van patir politraumatismes i van morir ofegats. Interior va apuntar ahir que les dues víctimes haurien relliscat. El president de la Generalitat, Artur Mas, va desplaçar-se ahir a la nit a Figueres per conèixer de primera mà l'abast de la tragèdia.

El conseller d'Interior, Felip Puig, va detallar ahir a la nit que dues persones estaven ferides greus, cinc menys greus i 15 ferides lleus. Entre els ferits hi havia una nena de 8 anys que va ser traslladada a l'Hospital Josep Trueta de Girona en estat greu. L'alcalde de Portbou, Josep Lluís Salas, va denunciar ahir que les dues morts que hi va haver al seu municipi s'haurien evitat si no s'hagués desviat el trànsit per la N-260. Un home de 75 anys de nacionalitat francesa va ser la tercera víctima mortal de l'incendi. Va morir en patir una aturada cardíaca a Llers, on s'havia vist encerclat per les flames. A més, un altre ciutadà de nacionalitat francesa continuava ahir greu, amb cremades al 80% del cos. L'incendi va començar quan faltaven pocs minuts per a la una del migdia, al quilòmetre 779 de la nacional II, a la Jonquera. Tot i que fins a una vuitantena de dotacions terrestres de bombers catalans i francesos van intentar controlar-lo -amb l'ajuda de tres unitats de l'exèrcit espanyol-, el foc no tenia aturador.

La tramuntana, un obstacle

La forta tramuntana, que va arribar a ràfegues de 90 quilòmetres per hores, feia avançar les flames en sentit sud a banda i banda de l'autopista AP-7 i N-II. A més, el vent va impedir que els mitjans aeris catalans participessin en les tasques d'extinció, cosa que va facilitar la propagació del foc. "Està absolutament descontrolat i desborda qualsevol capacitat de reacció", va admetre el conseller Puig des de Figueres.

La preocupació dels bombers era aturar el flanc dret, a l'altura del pantà de Boadella, per evitar que les flames passin a l'Alta Garrotxa. "Si no s'atura, podríem arribar a un potencial de 25.000 hectàrees cremades", va dir Puig, que esperava poder començar a controlar el foc aquest matí. El conseller va admetre que les flames havien començat al costat de la carretera, però no va poder detallar la causa que va iniciar l'incendi. L'alcalde de Portbou va apuntar que les flames es podien haver originat per una burilla. Interior va fer una crida a la gent perquè estiguessin confinats als seus domicilis i va insistir als veïns que viuen en cases aïllades que es desplacessin als nuclis urbans com a mesura de seguretat.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT