Societat 23/07/2014

Augmenta un 14% el nombre d'estudiants de batxillerat amb una nota mínima de 7 que volen cursar els graus de mestre

L'increment coincideix amb la implantació del requisit obligatori de superar les proves d'aptitud personal en català i castellà

Acn
3 min
Estudiants fent la prova de matemàtiques de la selectivitat al Campus Nord de la UPC.

BarcelonaEl nombre d'estudiants de batxillerat amb una nota igual o superior a 7 que escullen en primera opció estudiar els graus de mestre ha augmentat un 14% de cara al pròxim curs 2014-2015, després de la posada en marxa la temporada passada del programa de millora i innovació en la formació de mestres (MIF), segons ha indicat la secretaria d'Universitats i Recerca. Així, per al curs que ve un total de 543 alumnes amb un expedient de notable o excel·lent han escollit com a primera opció els estudis de mestre després de superar les proves d'accés a la universitat (PAU). Aquest canvi coincideix amb la implantació del requisit obligatori de superar les proves d'aptitud personal (PAP) en les matèries de llengua catalana i de llengua castellana per poder matricular-se en un grau de mestre. Per primera vegada, tots els alumnes, tant de batxillerat com de CFGS, han hagut d'acreditar un coneixement mínim en totes dues matèries.

La implementació de les PAP s'ha traduït en el fet que, aquest curs 2014-2015, un total de 543 alumnes amb un expedient de notable o excel·lent han escollit en primera opció els estudis de mestre, del total de 1.471 estudiants de batxillerat assignats a aquests graus en primera opció. Pel que fa als alumnes procedents dels CFGS, del total d'assignats (901), els que tenen una nota igual o superior a 7 són 419 i, a diferència del curs passat, sumen menys que els estudiants de batxillerat.

El director general d'Universitats, Lluís Jofre, ha fet una valoració molt positiva del primer any d'implementació de les PAP i ha anunciat que de cara al 2016 es treballa per introduir "una prova específica de competències que anirà més enllà del català i del castellà".

Enguany, tot i el requisit de superar les PAP, el doble grau d'educació infantil i educació primària ha mantingut la nota de tall per sobre del 10 a la UB (10,748), i a la UAB, que s'estrena amb aquest doble grau, es fixa en un 9,542. Aquest doble grau es va implantar el curs 2013-2014 en cinc universitats catalanes com un dels eixos centrals del programa MIF, amb l'objectiu d'impulsar un perfil de mestre més polivalent sense perdre l'especificitat de cada etapa.

Mig milió d'euros per millorar la recerca i la innovació

Una altra de les accions incloses en el programa MIF és la convocatòria d'ajuts de recerca en millora i innovació en la formació inicial de mestres per a aquelles titulacions impartides en les universitats participants en el programa. La resolució de l'Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR) ha concedit ajuts a 40 projectes per un valor total de prop de mig milió d'euros (472.643 euros). Aquests estan relacionats amb competències lingüístiques, digitals i científiques dels futurs mestres o amb la millora del model formatiu de la doble titulació en educació infantil i primària, entre d'altres objectius.

Per universitats, es reparteixen entre Universitat de Barcelona (UB), 10; Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), 8; Universitat de Lleida (UdL), 3; Universitat de Girona (UdG), 3; Universitat Rovira i Virgili (URV), 6; Universitat Ramon Llull (URL), 5; Universitat de Vic-Central de Catalunya (UVic-UCC), 4, i Universitat Internacional de Catalunya (UIC).

El coordinador del programa MIF, Miquel Martínez, ha destacat que aquesta convocatòria implica al voltant de 300 professors de les facultats de formació de mestres i 80 mestres d'escola en actiu. Una resposta que, en opinió de Martínez, "mostra clarament la seva voluntat d'implicació en la millora del sistema educatiu de Catalunya". Així mateix, Martínez ha subratllat que el programa treballa per crear xarxes de cooperació i treball compartit entre els equips de recerca i, en aquesta línia, fomenta la cooperació interuniversitària i la integració dels projectes per àrees o matèries, segons ha assenyalat.

Aquesta línia de treball es complementarà pròximament amb la posada en marxa d'un programa de mobilitat internacional dirigit al professorat universitari dels graus de mestre. Aquests ajuts, gestionats per l'AGAUR, es convocaran el pròxim mes de setembre, segons ha indicat la secretaria d'Universitats i Recerca.

stats