Publicitat
Publicitat

CRÍTIQUES DE LES ASSOCIACIONS DE CONSUMIDORS

Els missatges de mòbil punxen pel seu cost elevat

El Facebook i els mails escombren els SMS per felicitar les festes

La postal de Nadal forma part del passat i els SMS que desitgen bones festes poden fer el mateix camí cap a l'oblit. Les xarxes socials i l'e-mail s'han convertit en l'aparador perfecte per felicitar amics i familiars.

L'Andreu, aficionat blaugrana, ha desitjat bones festes als amics de Facebook amb una postal curiosa: una imatge de Gerard Piqué amb la mà estesa al Camp Nou (símbol del 5-0 del Barça-Madrid), una mà convertida en una estrella nadalenca. La Patrícia, en canvi, ha preferit penjar, també al mur de Facebook, un vídeo del seu fill cantant una nadala, una alternativa més familiar. Són dos exemples del canvi de tendència en les felicitacions nadalenques, massives en aquestes dates.

Superades les postals de paper, una elecció tan romàntica com minoritària, les festes es feliciten aquest any amb missatges gratuïts. Els SMS han perdut protagonisme per l'auge de les xarxes socials, que no costen diners més enllà de la tarifa plana i faciliten la socialització del contingut. Els operadors confirmen el punt d'inflexió. Segons les dades aportades per les principals companyies, l'enviament de missatges de mòbil va caure entre un 6% i un 15% la nit de Nadal, amb relació a la mateixa data del 2009.

Facebook, capdavanter
L'efecte substitució en el format de les felicitacions és una evidència. Ho admeten les companyies consultades per l'ARA, com Vodafone, que detallen un increment dels missatges enviats a través d'internet. L'accés a les xarxes socials des dels smartphones va créixer més d'un 30% en les dates festives del cap de setmana passat. "És un exemple del canvi de tendència del mercat", apunten els portaveus de Vodafone.

Les estadístiques fetes públiques per Yoigo certifiquen aquest augment en l'ús de les xarxes socials, que s'han convertit en la segona opció més utilitzada per enviar felicitacions aquest Nadal. L'operador apunta que un 28% d'usuaris opten per aquest format, mentre que l'any passat només era la via utilitzada per un 2% dels titulars de telèfons mòbils. Encara que els SMS continuen sent el format més escollit per enviar felicitacions -un 51% d'enquestats per Yoigo arreu de l'Estat així ho afirmen-, Facebook, Twitter o Tuenti han guanyat terreny als missatges de mòbil.

La creació de Mark Zuckerberg és la solució que més enganxa els usuaris a l'hora d'enviar bons desitjos per internet. En canvi, es constata que Linkedin queda relegat a les relacions estrictament professionals.

El portaveu de FACUA - Consumidors en Acció, Rubén Sánchez, assegura que el preu que paguen els ciutadans per un SMS -15 cèntims més l'IVA, en el cas de les grans operadores- "és excessiu". "És normal que la gent busqui alternatives més econòmiques per felicitar el Nadal perquè en molts casos s'envien 100 missatges o més", diu Sánchez.

Aquest portaveu també denuncia que el marge de benefici de les empreses de telefonia mòbil amb els missatges curts és "abismal" ja que "gairebé tot és benefici", i lamenta que els preus d'aquests serveis "és molt més elevat a Espanya que als altres països de la Unió Europea". Des d'aquesta associació de consumidors expliquen que les companyies de telecomunicacions concentren la majoria de les denúncies que reben, exactament un 25%.

Més continguts de