Publicitat
Publicitat

CELEBRACIONS EN TEMPS DE CRISI

Les empreses s'estrenyen el cinturó: triomfen els pica-pica, la panera a 12 euros i les sortides organitzades pels mateixos treballadors

Lots i sopars 'Low cost' per Nadal

Lots de Nadal amb productes més barats, sense pernils ni grans vins. Sopars en restaurants que tinguin ofertes econòmiques o càterings a les mateixes oficines. Aquestes són algunes de les alternatives que moltes empreses duen a terme aquests dies per continuar celebrant el Nadal sense fer grans despeses.

És el que ha fet, per exemple, l'Alfons Murga, director general d'una empresa familiar, Murga Publicitat, que des que es va crear -fa 17 anys - sempre havia celebrat el Nadal amb un sopar on es convidaven tots els treballadors.

"Aquest any, malauradament, no ens podem permetre el sopar i en lloc d'això farem un vermut a les oficines, amb una mica de cava i alguna cosa per picar", diu Murga sense amagar el greu que li sap haver hagut de retallar una trobada que els treballadors "aprecien molt". "Esperem que aquest any sigui el primer i l'últim en què haguem de prescindir d'aquesta celebració", afegeix. Tot i això, han mantingut una altra de les tradicions nadalenques: el lot de tota la vida. "Un bon lot -assegura- amb pernil i tot". "Teníem molt clar que si retallàvem el sopar, no podíem eliminar el lot".

Sense sopar ni regal
Però no tothom ha pogut fer el mateix. El Jordi Ferrer treballa en una empresa del sector de la construcció, un dels més castigats per la crisi. "A la meva companyia sempre fèiem un sopar de Nadal, però l'any passat, amb tot això de la crisi, el van anul·lar i es va organitzar una trobada on cadascú es va pagar el menú: aquest any, ni això", es queixa. "La veritat és que hem tingut un disgust -admet Ferrer-, el sopar de Nadal és una manera de veure alguns companys que no veiem sovint i xerrar una mica, fora de l'àmbit de feina".

Però la retallada no s'ha acabat aquí. L'empresa sempre els feia un lot per Nadal. "Estava força bé, amb ampolles de vi, de cava, embotits, torrons...", explica Ferrer. Enguany, molt tocats per la situació econòmica i després d'haver fet reduccions de plantilla, l'empresa ha retallat tant el lot que només n'ha quedat un formatge i dues ampolles de vi. "Això ens ho hem pres amb bon humor", diu el Jordi. "Què hem de fer si no, en una època de crisi com aquesta?" Lots rebentats de preu
Les previsions del sector són força variades. "Les vendes de lots cauran al voltant d'un 20% respecte de l'any passat, que ja va ser un any dolent perquè les vendes havien caigut un 15% respecte al 2008". Són els càlculs que ha fet Juan José Guisado, propietari de l'empresa Eurolotes, que es dedica exclusivament als regals de Nadal.

Guisado, que dirigeix des de fa anys una de les empreses més grans d'aquest sector, és gat vell i diu: "Tal com està el panorama, les empreses no pensen en lots". Tot i això, ells han trobat una solució per seguir venent, i per ara els funciona. Són els lots a 12 euros. "Fa quatre o cinc anys no ens hauríem plantejat mai fer aquest tipus de lots, era impensable, amb un preu tan baix! Però ara mateix tenen una gran sortida, és una manera que qui vulgui fer un regal, el pugui fer", diu Guisado.

Des d'El Corte Inglés, on també es venen moltes paneres per aquestes festes, són una mica més optimistes amb les vendes de lots.

Fonts de la cadena comercial asseguren que les ventes estan "estabilitzades" des de l'any passat. Tot i això, també tenen lots a preus molt econòmics, a partir de 22 euros: "Aquest any estan tenint molt bona sortida". A més, han notat que la gent ha vingut a comprar "amb més antelació" i que enguany "amb un mateix import" es dóna més prioritat a la qualitat que no a la quantitat.

Des de la Plataforma de Cistelles i Lots de Nadal, una iniciativa que engloba diverses associacions sectorials i empreses privades que es dediquen als regals de Nadal, tenen unes expectatives molt més bones. Segons les seves previsions, s'espera que les vendes augmentin entre un 3% i un 5% aquestes festes de Nadal. Caldrà esperar a finals d'aquesta setmana per veure qui tenia raó, si els optimistes o els pessimistes.

Menys sopars, més econòmics
El lot de Nadal i els sopars d'empresa han fet riure força el Jesús Soler i els seus companys d'empresa. Soler treballa en un petit despatx d'enginyeria, també molt castigat per la crisi, i l'any passat van decidir fer un pica-pica a la feina en lloc del sopar de Nadal. "La sorpresa va ser descobrir que el pica-pica sortia del lot de Nadal que el nostre cap va rebre d'una altra empresa on col·labora", explica Soler.

Arribats a aquest moment de l'any, encara no saben si faran un pica-pica seguint el model de l'any passat o si no es farà res, com passa en moltes empreses d'arreu.

Segons dades de la Federació Espanyola d'Hostaleria (FEHR), els sopars d'empresa d'aquestes festes cauran un 3% respecte de l'any passat, que va ser el pitjor de tota la dècada per als hostalers. Tot i això, José Luis Guerra, adjunt a la presidència de la FEHR, creu que hi ha espai per a l'esperança. "Aquest any, a diferència del que va passar el 2009, hem notat que hi ha una tendència a buscar locals més econòmics per no haver de prescindir del sopar de Nadal", diu. "Ara la gent s'hi mira més: si abans de la crisi les empreses es gastaven uns 40 o 50 euros per persona, ara se'n gasten 30 com a màxim".

Això és el que fa l'Esteve, que treballa de mestre en dues escoles municipals i mai li han pagat cap sopar de Nadal. "El que hem fet sempre, amb els companys de feina, és organitzar nosaltres un sopar on cadascú es paga el seu menú". Aquest any, a diferència d'altres èpoques en què anaven a bons restaurants i no es mirava la factura al final de l'àpat, aniran a una pizzeria, "bona però econòmica", perquè la majoria pateixen els efectes de la crisi. Tot i això, les xifres no enganyen: els ingressos que tindrà el sector de l'hostaleria pels sopars de Nadal seran un 15% inferiors als del 2007, quan encara "es tirava la casa per la finestra", com diuen des del Grup Tragaluz, una cadena de restauració on s'hi celebren molts sopars de Nadal. "Aquest any també -diuen-, sense excepció".

Alguna previsió optimista
"L'any passat sí que vam notar una baixada molt forta de les reserves per Nadal", expliquen des del grup, i amb un optimisme contingut asseguren que aquest any hi ha "més activitat". "La gent ve més que el 2009, hi ha més moviment i més reserves, però gasten menys, és cert". I en alguns casos hi ha empreses que han canviat el sopar de Nadal per un dinar o un còctel a peu dret, que generalment permet ajustar més els preus. AN Grup, una altra empresa de restauració, també espera remuntar les xifres del 2009 i calcula que als seus locals hi haurà un augment del 10% de les celebracions de Nadal, fins a finals d'aquesta setmana.Per ara, diuen, fan ple.

Més continguts de