Publicitat
Publicitat

SEGURETAT

Interior incrementa els controls i la vigilància a les carreteres per combatre l'augment de morts

Més multes per reduir accidents

El departament d'Interior vol combatre l'augment de morts a les carreteres catalanes amb noves mesures. Hi haurà més controls i s'incrementarà un 30% l'import de les multes en cas de reincidència.

Més controls policials i multes més dures. És la resposta de la conselleria d'Interior per intentar fer front a l'augment de la mortalitat a les carreteres catalanes durant els primers mesos de l'any. Fins aquest diumenge un total de 104 persones han mort en accidents de trànsit interurbans, un 7,2% més que durant el mateix període de l'any passat, quan hi va haver 97 víctimes mortals. "S'ha trencat la constant dels últims anys, però s'haurà de valorar amb perspectiva", va dir ahir el conseller d'Interior, Felip Puig, que va explicar que un 25% dels accidents tenen origen en la falta d'atenció del conductor. Coincidint amb l'augment de la mobilitat durant l'estiu, el departament ha impulsat un seguit de mesures -que començaran a aplicar-se l'1 de juliol-, dirigides principalment a aconseguir que els ciutadans mantinguin l'atenció al volant. "Volem enviar un missatge als conductors perquè no abaixin la guàrdia", va dir Puig.

Entre les noves mesures hi ha l'augment dels controls dels Mossos d'Esquadra a les carreteres principals -simultanis en un mateix eix viari- i l'increment de les dotacions d'agents. També es faran controls policials integrals, és a dir, que actuïn sobre més d'un dels elements de risc (alcohol, drogues, condicions tècniques del vehicle, etc.). Per combatre la velocitat excessiva s'augmentarà en un 25% la rotació dels radars fixos -segons marquin les dades de sinistralitat-, la presència de vehicles no logotipats amb videovigilància i els controls policials dinàmics amb motocicleta.

Càstig als reincidents

Finalment, Interior incrementarà en un 30% l'import de les multes a les persones que hagin estat sancionades més de dos cops per una mateixa conducta de risc -com ara avançar envaint carrils en trams de visibilitat reduïda, velocitats de més de 190 km/h o no portar el cinturó de seguretat-, tal com preveu la llei de seguretat vial, que va ser reformada l'any 2010.

Aquesta bateria de mesures s'aplicaran prioritàriament a les deu carreteres més conflictives. Aquestes vies -N-11, C-35, C-25, C-55, C-15, N-340 (tram nord i sud), C-14, N-240, C-12 i C-13- concentren un 51% dels morts d'aquest any, és a dir, 53 dels 104. Es tracta de vies no desdoblades i, per tant, d'un sol carril per sentit, que provoquen que els accidents registrats siguin greus o molt greus. Tot i així, el director del Servei Català de Trànsit (SCT), Joan Aregio, va assegurar ahir que aquestes vies estan "en general, en bon estat de manteniment" i va demanar als ciutadans que adaptin la seva conducció a les característiques de la via.

D'altra banda, les mesures policials s'aplicaran amb especial incidència a Lleida, on la mortalitat a les carreteres ha crescut un 55,6%. Des que va començar l'any, han mort en aquesta província 28 persones, deu més que el 2011. De fet, els morts per accident a les vies lleidatanes suposen un 27% del total de morts per accident a Catalunya.

Puig va voler fer una crida a recuperar l'atenció al volant i va destacar les principals causes de l'elevada sinistralitat que, segons la SCT, es concentren en el factor humà i l'augment de les conductes de risc. "Hi ha un repunt dels xocs frontals per conductes de risc al volant", va avisar Puig.

Més velocitat i cotxes més vells

El conseller va explicar que s'ha detectat un augment en la velocitat -concretament d'entre 1,5 km/h i 2 km/h de mitjana- com a conseqüència d'una menor mobilitat a les vies. De fet, el volum de cotxes a les vies de peatge ha baixat un 7% des del 2010 i entre un 15% i un 20% des del 2007, mentre que a les gratuïtes ha baixat un 4% en els últims dos anys i un 6% des del 2007, sobretot a causa de la crisi. Tant el conseller com el director del SCT van explicar que les vies buides porten els conductors a córrer més. Davant aquesta situació, Puig va valorar positivament que el ministre d'Interior, Jorge Fernández Díaz, hagi obert el debat sobre l'aplicació de la velocitat variable, tot i que a Catalunya ja s'aplica.

La situació econòmica també ha provocat l'envelliment del parc automobilístic i un relaxament en el manteniment dels vehicles: en molts accidents s'han constatat problemes, per exemple, amb els pneumàtics. Tot i així, Puig va voler deixar clar que "cap accident respon a una sola causa" i que el més important és no abaixar la guàrdia.

Més continguts de