MEDI AMBIENT

París ja aplica amb èxit les restriccions de cotxes segons la matrícula

Des del 1997 s’han aplicat tres vegades, l’últim cop fa just un any

París ja aplica amb èxit les restriccions segons la matrícula
Alícia Sans
19/03/2016
3 min

ParísParís va viure ahir un altre pic de contaminació. És per això que la seva alcaldessa, Anne Hidalgo, va anunciar la gratuïtat de l’aparcament residencial durant tot el dia. És una mesura que pretén incentivar la utilització del transport públic i que ja es va posar en marxa dissabte passat, quan AirParif, l’associació encarregada de vigilar la qualitat de l’aire a la regió de l’Illa de França, va alertar que l’índex de partícules fines en suspensió a l’aire (PM10) era massa elevat. De fet, ara fa un any per aquestes mateixes dates, Hidalgo va haver de recórrer a la restricció de la circulació de vehicles en funció de les matrícules parells o senars. Una mesura més ferma que el govern d’Ada Colau estudiarà aplicar a Barcelona i que des de l’associació Respire, que s’ocupa de la preservació i millora de la qualitat de l’aire a França, es valora com “una bona solució per disminuir la contaminació”.

Cal canviar l’estil de vida

“Cal saber com posar-la en marxa de manera eficaç i que se n’obtingui l’aprovació de la societat, difícil d’aconseguir perquè s’està fent canviar un estil de vida [el del cotxe] ancorat i còmode”, comenta a l’ARA Sébastien Vray, coordinador de Respire. L’última vegada que es va aplicar la mesura a París, el 23 de març de l’any passat, només estava permesa la circulació als vehicles -cotxes, motos i escúters- amb el número de matriculació senar. També podien circular, sense tenir en compte la matrícula, els automòbils elèctrics, els híbrids, els vehicles on viatjaven almenys tres persones -l’ús compartit del cotxe esdevindrà “essencial” segons Vray- o bé els automòbils de serveis públics com ara la policia, els bombers i les ambulàncies, entre d’altres. En canvi, els camions de més de 3,5 tones i els vehicles sense catalitzador, quan s’activa el tràfic altern, se’ls prohibeix automàticament la circulació tant si el número de matrícula és parell o senar. Unes normes que els conductors que circulen per l’Illa de França han hagut de seguir en comptades ocasions: des del 1997 aquesta mesura només s’ha activat tres vegades.

Un parisenc com el Gaël, que cada matí enfila amb el seu cotxe el carrer La Fayette per anar a treballar, confessa que la mesura no li desagrada, “sobretot si és pel bé de la salut pròpia i la dels seus fills”. D’altres, com la Laurence, l’elogien i estan a favor d’aplicar-la més sovint, “i no només quan es depassa el llindar d’alerta”, assegura. Però també hi ha gent a qui la mesura no li agrada gens: “Amb el transport públic tardo el doble i m’hauria de llevar molt més d’hora”, comenta la Christelle.

“És lògic que ens hi obliguin”

Una rutina, la d’agafar el cotxe, difícil de canviar. És per això que des de Respire s’apel·la a una comunicació més intensa i regular perquè els conductors s’organitzin d’una altra manera. “A força de repetir-ho, s’acabarà acceptant”, diu Vray. “Si no som capaços d’entendre que utilitzar el transport públic o la bicicleta pot deixar d’empitjorar el planeta on vivim, em sembla lògic i intel·ligent que ens hi obliguin”, s’indigna el Théo, mentre allibera el cadenat de la seva bicicleta, el seu mitjà de transport diari.

Desprès que l’any passat Hidalgo aconseguís reduir el fum de París amb el trànsit altern, l’alcaldessa -que en el seu mandat té com a prioritat la lluita contra la contaminació- va recriminar a la ministra de l’Ecologia, Ségolène Royal, que la mesura s’havia activat massa tard. És potser per això -i perquè París acollia la cimera del canvi climàtic COP21- que Royal va presentar al setembre un decret que permet accelerar el procés d’activació del trànsit altern en cas d’alerta, tot i que no l’automatitza com hauria desitjat Hidalgo.

stats