INFRAESTRUCTURES
Societat 22/05/2015

Santi Vila, decebut amb la ministra de Foment perquè no s'ha pres seriosament el problema de Rodalies

El conseller de Territori, que sempre ha mantingut un diàleg fluid amb la ministra de Foment, Ana Pastor, reconeix que ahir va mantenir una conversa "difícil" amb la ministra. "Em sento decebut perquè Rodalies a Catalunya és un tema d'emergència", ha dit

Ara
3 min
Santi Vila, durant l'entrevista / RAC1

BarcelonaEl conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha qualificat "d'inadmissible" el caos ferroviari de dijous. "Que un sistema que està sota sospita, perquè les incidències són ordinàries, tingui aquesta fragilitat i el risc de quedar bloquejat durant tot el dia és inadmissible", ha dit aquest divendres en una entrevista a Rac1 on ha reconegut que podia haver "estat pitjor" ja que "va anar d'un pèl" que Rodalies no va quedar bloquejat durant tot el dia.

El col·lapse total de Rodalies i Regionals dijous al matí per culpa d’un error informàtic al Control de Trànsit Centralitzat (CTC) de l’Estació de França -el cervell de tot el trànsit ferroviari de Barcelona- va deixar 200 trens aturats durant quasi una hora i 80.000 passatgers patint retards de més de 60 minuts.

El conseller ha defensat el diàleg amb la ministra de Foment, Ana Pastor que, en el seu cas, sempre ha estat fluid però ha reconegut sentir-se "decebut" ja que ell, diu, ja havia alertat que el problema de Rodalies és un tema "d'emergència". "Ja li vaig dir a Pastor que aquest tema se l'havien d'agafar amb seriositat", ha assegurat en declaracions a El Món a Rac1. "És el segon sistema metropolità de l'Estat i té incidències contínues però es va implementant a un ritme que és decebedor", ha reconegut Vila que ha confirmat que dijous va mantenir una "conversa difícil" amb la seva homòloga. "La única possibilitat de que [Rodalies] funcioni mitjanament bé és que hi hagi lleialtat recíproca entre les dues parts però això no ha estat així", ha dit.

L'Estat continua tenint les competències de les vies, les catenàries i les estacions i per això ha titllat de "fet insòlit" que el president d'Adif, Gonzalo Ferré, vingués dijous a Barcelona a donar explicacions sobre el caos ferroviari ja que "per competències" no li corresponia.

Vila atribueix el caos d'ahir a la manca d'inversions crònica, a que el servei no estigui liberalitzat i a l'errada informàtica que va fer caure el sistema. Considera també que un altre túnel d'accés a Barcelona podria reduir els problemes ferroviaris de la xarxa de Rodalies. Pel que fa a la falta d'inversions, el conseller de Territori assegura que si s'invertissin els 400 milions d'euros que Estat i Generalitat van pactar l'any passat per implementar fins el 2016, "el sistema tindria múscul raonable" i es resoldria "la fiabilitat del sistema". Santi Vila ha tornat també a culpar de les incidències contínues al traspàs de Rodalies "de mínims" que es va fer l'any 2010. Segons Vila, la gestió de Rodalies per part de l'Estat és "molt ineficaç". "Nosaltres ho podríem gestionar millor", ha afegit el conseller que també ha vinculat la independència amb la millora de la gestió. "Si fóssim un país independent gestionaríem millor Rodalies, no en tinc cap dubte", ha dit.

Dos col·lapses el mateix dia

Pel que fa a la caiguda del servei de les línies 9 i 10 de metro dijous a la tarda, Santi Vila ha confirmat que també és atribuïble a un col·lapse del sistema informàtic. "Però en la línia 9 és el primer cop que passa en 4 anys i en Rodalies és el tercer cop en aquest trimestre", ha assegurat el conseller que ha reconegut que "és estrany" que col·lapsessin els dos sistemes el mateix dia.

stats