Publicitat
Publicitat

L'AVE entre Barcelona i Figueres no entrarà en servei fins a finals del 2013, un any més tard del previst

El Govern va saber ahir la nova data. Hi ha dues obres "cabdals" per acabar els treballs que encara no estan ni licitades. El primer termini fixat era el 2009, i després es va posposar al 2012

L'alta velocitat no unirà Barcelona amb la frontera francesa fins, com a mínim, el tercer trimestre del 2013. El secretari de Territori i Mobilitat, Damià Calvet, ha explicat que el Govern va saber ahir la nova data. El motiu és que dues obres "cabdals" per acabar els treballs encara no estan ni licitades i això provoca un nou endarreriment en el calendari.

Després que la ministra de Foment, Ana Pastor, admetés el mes de març que no podia assegurar que tota l'obra estigués acabada i entrés en funcionament el desembre del 2012 –el calendari que mantenia l'anterior executiu espanyol–, ara l'Estat ha comunicat al Govern que segur que no serà una realitat abans del tercer trimestre del 2013. Això és pràcticament un any més tard del previst.

El secretari de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha assegurat que es miren aquest nou termini amb cautela perquè ja estan "escamnats" amb els constants endarreriments de l'obra. Calvet ha recordat que ja fa tres anys que, suposadament, els trens havien de circular des de la capital fins a França en alta velocitat. "Primer el 2009, després, finals del 2012, i ara, finals del 2013", ha lamentat Calvet.

"No hi ha cap raó econòmica ni cap raó tècnica que justifiqui aquest nou retard", ha assegurat Calvet, que ha exposat que el motiu de l'endarreriment és que hi ha dues obres "cabdals" per a l'AVE que Adif "encara no ha ni licitat". Una és la col·locació de la via entre Sagrera i Mollet, unes feines que segons Calvet costaran 3 milions d'euros i tenen un termini d'execució de 10 mesos. Els altres treballs importants encara pendents de fer són equipar les andanes de l'estació provisional de l'AVE a Girona i comunicar la via amb l'actual estació. Obres que costaran, detalla Calvet, 30 milions d'euros i s'allargaran fins a 16 mesos.

"Parlem de 33 milions d'euros en total, una quantia que no justifica un nou retard", ha afirmat Calvet, que ha criticat durament que l'anterior executiu espanyol "ocultés" aquesta informació al Govern de la Generalitat. Això ha provocat que fins ahir no "descobrissin" el nou calendari ni l'endarreriment en l'execució de les obres. "El nou ministeri de Foment ja s'ha posat mans a l'obra per licitar el que falta", ha explicat el secretari de Territori i Mobilitat.

Finançament publicoprivat

Damià Calvet ha analitzat la situació de les infraestructures en el context actual al Cercle d'Infraestructures de Girona. El secretari de Territori i Mobilitat ha admès que no estan "gens contents" amb els pressupostos generals de l'Estat (PGE) que ha presentat el govern del PP perquè perpetua el dèficit en infraestructures a Catalunya. En aquest sentit, ha recordat que la baixada global dels pressupostos és del 25%, mentre que els recursos que l'Estat destina a Catalunya han baixat gairebé el doble, el 45,76%.

Aquesta situació, ha explicat Calvet, obliga a utilitzar la intel·ligència i racionalitzar les inversions en matèria d'infraestructures. En aquest sentit, Damià Calvet aposta per millorar i mantenir les infraestructures que ja hi ha a Catalunya en comptes d'apostar per projectes "faraònics". Però aquest manteniment, ha detallat, s'ha de fer cada quatre o cinc anys per evitar que una carretera o un tram de via quedi obsolet, i això, ara per ara, és impossible que ho pugui finançar el Govern de Catalunya.

Per aquest motiu, Calvet ha obert la porta que les obres de manteniment d'una infraestructura també es financin amb diners públics i aportacions privades i que aquesta fórmula no estigui només restringida a la construcció. "No tenim suficient pressupost per mantenir totes les infraestructures a curt termini", ha admès Calvet.

Etiquetes

Més continguts de