Societat 27/01/2015

El corredor mediterrani arribarà a Almeria el 2017?

Ferrmed insta els governs d'Espanya i França que "es posin les piles" perquè en dos o tres anys la línia ferroviària de mercaderies entre la frontera francesa i Almeria estigui acabat

Efe
2 min
El corredor mediterrani

BarcelonaL'associació empresarial Ferrmed insta els governs d'Espanya i França que "es posin les piles" perquè en dos o tres anys el Corredor Mediterrani entre la frontera francesa i Almeria estigui acabat, i ha reclamat que hi hagi un coordinador de les obres a cada estat europeu.

El president de Ferrmed, Joan Amorós, ha presentat avui el document 'Perquè la interoperabilitat ferroviària del Corredor Mediterrani sigui una realitat a curt termini' durant unes jornades sobre aquest corredor que s'han celebrat a Barcelona i que l'associació enviarà als governs de França i Espanya i a la Comissió Europea.

"Volem que en 2 o 3 anys tot el corredor estigui interoperable arribant fins a Almeria", ha dit Amorós, que ha recordat que la infraestructura acumula retards, i "ja que els terminis per arribar el 2015 a Tarragona o València estan totalment sobrepassats, almenys que pugui arribar el 2016 i, el 2017, a Almeria".

Entre les actuacions més urgents per realitzar al corredor, Amorós ha destacat que la nova línia entre Perpinyà (França) i Barcelona no funciona per a mercaderies perquè "no hi ha prou potència elèctrica" i només pot passar un tren per sentit, a més que la llargària dels trens s'ha limitat, provisionalment, a uns 500 metres, en lloc de 750.

També Amorós ha instat a solucionar la connexió al sud de Perpinyà i la "mala coordinació" que hi ha a la frontera francesa per a trens de mercaderies.

Ha demanat resoldre el problema entre Castellbisbal i Martorell (Baix Llobregat) i ha insistit que s'habiliti l'antic túnel de rodalia perquè puguin utilitzar-lo les mercaderies, "les obres del qual estan licitades i adjudicades, però no comencen".

Per a Amorós, d'altres de les zones per solucionar són el tram Tarragona-Vandellòs, la rodalia de València, que estan saturades i molts altres punts al sud, "on hi ha moltes vies úniques sense electrificar".

Ferrmed ha reclamat també un coordinador a cada estat perquè les obres es facin de manera coordinada i no només en la infraestructura, sinó també la part de gestió.

També ha demanat la creació d'un comitè internacional de cada corredor perquè gestioni i aposti pel pas de les mercaderies de la carretera al ferrocarril i més coordinació transfronterera perquè el pas de trens estigui més definit i predeterminat.

Amorós ha proposat que a tot Europa es creen tribunes per avançar en aquests projectes i observatoris, com ja existeixen a França, per analitzar les problemàtiques i intentar resoldre els problemes.

A més, ha recordat que l'impacte econòmic del Corredor Mediterrani a Espanya és de 67.000 milions d'euros per al període 2016-2045.

Durant la jornada, el director general de Planificació del Ministeri de Foment, Pascual Villate, ha dit que Foment ha fet una gran aposta per aquesta infraestructura per al desenvolupament econòmic del país i ha recordat que la inversió aquest any serà de 1.360 milions d'euros.

Ha destacat que el Corredor Mediterrani serà la "locomotora" econòmica del país perquè concentra el 40% de la població i del PIB.

De la seva banda, el director de la Xarxa europea de mobilitat de la Comissió Europea, Olivier Onidi, ha assegurat que ara s'estudia l'anàlisi cost-benefici dels projectes i que el Corredor Mediterrani és una infraestructura molt important.

L'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, ha explicat que el Corredor Mediterrani és una manera "eficient" de gastar diners per l'activitat econòmica que genera.

stats